Încălzirea globală şi schimbările climatice au devenit doua urgenţe de importanţă mondială în ultimii ani şi tot mai multe ţări ale lumii caută soluţii pentru a face trecerea de la combustibilii fosili, care poluează cel mai mult, la energia regenerabilă.Ca parte a eforturilor de a reduce sau chiar stopa emisiile de carbon, tot mai multe ţări au anunţat în acest an că vor interzice comercializarea sau chiar circulaţia maşinilor pe benzină şi diesel în următorii ani.

Japonia

Japonia este ultimul stat din listă care a anunţat zilele trecute o „strategie verde” care include obiectivul ca până în anul 2030 să fie interzise maşinile echipate cu motoare pe benzină, astfel încât emisiile de carbon să fie reduse la zero şi să genereze circa două trilioane de dolari pe an până în 2050, informează Reuters.

Ţara plănuieşte să extindă pe cât posibil domeniul energiei regenerabile până în 2050, obiectivul fiind ca resursele din energie regenerabilă să ducă la o alimentare în proporţie de 50% sau 60% până în acel an.

Conform acestei noi ţinte, restul de energie ar proveni de la centrale electrice care folosesc hidrogen şi amoniac, ceea ce acoperă 10% din electricitate, în timp ce centralele nucleare, alături de cele termice cu tehnologie de captare a carbonului, vor alimenta restul de 30-40%.

Japonia îşi propune, de asemenea, eliminarea vehiculelor care au consum pe benzină, până la mijlocul anului 2030, şi trecerea la autoturisme electrice care includ maşinile hibrid şi cele cu celule de combustibil.

Autorităţile de la Tokyo vor să ia măsuri pentru reducerea costului bateriilor, elemente cheie pentru automobilele electrice, la 10.000 de yeni (97 de dolari) sau sub un kilowatt pe oră până în 2030.

Marea Britanie

În luna noimebrie, şi premierul britanic Boris Johnson a anunţat interzicerea vânzării de noi automobile echipate cu motoare pe benzină şi motorină începând din 2030, cu cinci ani mai devreme decât se intenţiona până acum, potrivit Financial Times.

Conform calendarului iniţial, autorităţile de la Londra intenţionau să interzică vânzarea de de automobile noi cu motoare pe benzină şi motorină începând din 2040, în cadrul măsurilor vizând reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, însă în luna februarie a acestui an Johnson a avansat data pentru 2035.

Încetarea vânzării de automobile noi cu motoare pe benzină şi motorină ar reprezenta o modificare majoră pentru piaţa auto din Marea Britanie.

Cifrele publicate arată că automobilele echipate cu motoare pe benzină şi motorină au reprezentat 73,6% din noile automobile vândute până acum în acest an, în timp ce doar 5,5% au fost automobile complet electrice, care tind să fie mai scumpe. Restul este reprezentat de diferitele tipuri de vehicule hibride.

Germania

Germania pregăteşte un pachet de sprijin de două miliarde de euro pentru a-i ajuta pe producători şi industria auto să treacă de la motoarele cu combustie la cele pentru maşinile electrice şi la conducerea autonomă, potrivit unui document al Ministerului Economiei consultat de Reuters.

Conform programului, care va intra în vigoare în 2021, Guvernul de la Berlin intenţionează să acorde subvenţii jucătorilor cheie din industria auto, până în 2024. Executivul intenţionează să acopere până la 60% din costurile pentru marile companii şi 80% pentru firmele mici şi mijlocii care realizează facilităţi de producţie prietenoase cu mediul.

Producătorii auto din cea mai mare economie europeană s-au confruntat în 2019 cu un an dificil, deoarece încetinirea PIB-ului a coincis cu tranziţia dinspre autovehiculele echipate cu motoare cu combustie internă spre autovehiculele electrice. În plus, temerile privind escaladarea tensiunilor comerciale globale au afectat încrederea în industrie.

Statutul Germaniei de mare putere globală în domeniul manufacturier s-a construit în mare parte pe industria auto, însă, în ultima vreme, îngrijorările legate de poluare, intensificate de scandalul manipulării emisiilor poluante izbucnit în 2015 la Volkswagen, disputele comerciale şi încetinirea economică au afectat cererea pentru automobilele germane.

Norvegia

Obiectivul autorităţilor din Norvegia îl reprezintă interzicerea vânzării vehiculelor cu combustibili fosili în 2025. Pe lângă scutirile de taxe pentru automobilele electrice, proprietarii acestora beneficiază şi de alte facilităţi precum taxe de drum reduse, parcare gratuită şi în multe locuri încărcare gratuită.

Luna trecută, 61,5% dintre maşinile noi vândute în Norvegia au fost complet electrice, un nivel record, faţă de un procentaj de 42,4% pe ansamblul anului trecut. În octombrie a debutat pe piaţa norvegiană mult aşteptatul model electric al Volkswagen - ID.3 - care s-a situat pe locul I în topul vânzărilor, depăşind Model 3 de la firma americană Tesla şi Polestar 2 de la grupul chinez Geely, arată datele Federaţiei Rutiere Norvegiene.

Conform planurilor pe 2021 prezentate miercuri de autorităţile de la Oslo, sunt extinse scutirile de taxe pentru automobilele electrice, ceea ce oferă predictibilitate producătorilor auto.

Danemarca

Danemarca propune, de asemenea, interzicerea vânzării maşinilor noi echipate cu motoare diesel sau pe benzină, din 2030. De altfel, Danemarca, sprijinită de alte 10 state membre UE, a cerut o strategie privind retragerea maşinilor echipate cu motoare diesel sau pe benzină, inclusiv interzicerea vânzărilor la nivelul ţărilor din blocul comunitar până în 2030, în vederea reducerii poluării.

Obiectivul preşedintei Comisiei Europene, Ursula van der Leyen, este crearea unei Europe neutre din punctul de vedere al impactului asupra climei până în 2050.

Copenhaga susţine că pentru îndeplinirea acestei ţinte sectorul transporturilor trebuie să-şi reducă emisiile, fiind singurul sector unde în prezent cresc emisiile.

UE vrea reducerea emisiilor de carbon cu 40% la nivelul blocului comunitar până în 2030 în timp ce Comisia Europeană intenţionează să le reducă la zero până în 2050 pentru a ajuta la stoparea încălzirii globale.

Autorităţile din întreaga lume iau în considerare noi restricţii la vânzarea de automobile echipate cu motoare diesel, pentru a îndeplini reglementărilor mai stricte de mediu.

Lituania, Letonia, Slovenia, Bulgaria şi alte state membre UE au sugerat că trebuie făcut mai mult pentru a opri vânzarea autoturismelor diesel second hand din Europa Occidentală către Europa de Est.

Franţa intenţionează să interzică vânzările de autoturisme pe benzină şi motorină din 2040, când se vor comercializa doar vehicule electrice, ca parte a planului de reducere a poluării.