Cotidianul american cu peste 30 de milioane de vizitatori unici, lunar, pe site, a publicat un articol detaliat, dedicat succesului mărcii Dacia pe piaţa auto.
Cea mai „fierbinte“ maşină din Europa este Dacia, scrie NewYork Times (NYT), iar analiştii citaţi de publicaţie spun că marca românească are monopol pe piaţa europeană a automobilelor low-cost, poziţie asigurată pentru următorii 3-5 ani având în vedere că rivalii Renault nu ştiu cum să reacţioneze. Oferind automobile care „îşi fac treaba“ la preţuri mici, de la 7.700 euro cu tot cu taxe, Dacia şi-a făcut loc într-o Europă afectată de incertitudini economice şi şomaj ridicat, notează New York Times, care face referire la datele privind înmatriculările de autoturisme noi din Uniunea Europeană din primele 11 luni ale acestui an, publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile.
Vânzările Dacia în UE au crescut cu 21,1% în primele 11 luni din 2013 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 260.500 de unităţi. Singurele mărci care se apropie de acest ritm de creştere sunt Mazda şi Jaguar, care au avansat cu 15,6% fiecare, însă cu un volum al vânzărilor mult mai mic, de 130.300 automobile în cazul mărcii japoneze, respectiv 24.600 pentru autoturismul britanic.
Cota de piaţă a mărcii româneşti în UE a crescut la 2,4% în acest an, faţă de 1,9% în primele 11 luni din 2012. Astfel, Dacia ar putea fi „maşina potrivită la momentul potrivit“ în Europa, având în vedere situaţia economică de pe continent, scrie NYT.
„Dacă ai nevoie să ajungi din punctul A în punctul B, (Dacia, n.r.) oferă o tehnologie simplă, pe care te poţi baza, şi primeşti trei ani de garanţie. Este tot ceea ce ai nevoie“, declară analistul Jens Schattner.
Succesul Dacia în Europa reflectă bifurcarea industriei auto în contextul crizei. Mărcile ieftine şi cele de lux înregistrează creşteri, în timp ce zona de mijloc a pieţei stagnează. La Renault, Dacia a contribuit la îmbunătăţirea profitabilităţii, în timp ce concurenţii grupului au probleme. „Oricine poate spune că am profitat de criză. Dar a avut loc o schimbare a trendurilor de cumpărare în Europa. Acum, clienţii nu mai vor să cheltuiască atât de mulţi bani pe o maşină“, a declarat pentru New York Times Arnaud Deboeuf, director executiv Renault responsabil pentru segmentul entry-level la nivel global.
Dacia investeşte sume mici în marketing, iar costurile de distribuţie sunt relativ mici deoarece automobilele sunt vândute prin reţeaua de dealeri Renault. De asemenea, marca românească nu vine cu discounturi, noteză NYT.
Totodată, forţa de muncă ieftină din România contribuie la competitivitatea mărcii, însă Renault a avertizat în acest an că ar putea transfera o parte din producţie în Maroc dacă angajaţii de la Piteşti nu îşi temperează pretenţiile salariale, scrie publicaţia americană.
Platforma pe care au fost construite modelele Dacia din Europa a fost preluată de Renault şi pe pieţe mari din afara continentului, inclusiv India şi Brazilia, unde automobilele sunt vândute sub marca franceză. Astfel, grupul francez a înregistrat anul trecut pentru prima dată vânzări mai mari în afara Europei decât pe continent. Următoarea ţintă a platformei entry-level este piaţa din Indonezia, iar în acest moment nu există planuri pentru Statele Unite şi China, se arată în articol.
Vânzările Renault în UE au urcat cu 2,4%, de la 955.900 la 979.200 maşini, deşi marca franceză a consemnat un declin de 3%. Livrările Peugeot, rivalul francez al Renault, au coborât cu 9,6% de la începutul acestui an, la 1,213 milioane unităţi.