Un studiu realizat recent de cercetători americani a dezvăluit faptul că trotinetele electrice nu sunt soluţia ideală pentru reducerea poluării în marile oraşe. Ţinând cont de procesul de fabricaţie, de transportarea lor şi de durata lor de viaţă, acestea poluează în general mai mult decât un autobuz diesel.
Publicat în jurnalul ştiinţific IOscience, studiul şi-a propus să afle cât de mult poluează o trotinetă electrică la fiecare milă (1,6 km) parcursă de utilizator, prin comparaţie cu alte mijloace de transport, precum autoturismul sau autobuzul.
Având în vedere că trotinetele electrice propriu-zise sunt vehicule cu zero emisii, savanţii au introdus în ecuaţie noxele produse prin procesul fabricării lor, prin transport, prin încărcare, prin colectarea şi – în cele din urmă – eliminarea trotinetelor electrice din uz. Cu alte cuvinte, scuterele poluează indirect, în sensul că producţia şi mentenanţa lor dăunează mediului înconjurător.
S-a constatat că o trotinetă electrică elimină indirect circa 200 g CO2/milă. Noxele se datorează mai ales extracţiei şi prelucrării materiei prime necesare pentru a fabrica scuterul, procese deloc rentabile în condiţiile în care durata de viaţă a acestui vehicul este de maximum 2 ani, în regim de ridesharing.
„Scuterele dockless (n.r. care nu trebuie garate) poduc, în general, mai mult gaz cu efect de seră per milă parcursă de pasager decât un autobuz diesel standard cu mulţi călători, un moped electric, o bicicletă electrică sau – bineînţeles – o plimbare pe jos”, explică rezultatele studiului cei de la MIT Technology Review.
În schimb, trotinetele electrice sunt mai „eco” decât autoturismele convenţionale, despre care cercetătorii scriu că emit – în medie – aproximativ 415 g CO2/milă.
Pentru ca e-scuterele să fie mai rentabile din punct de vedere ecologic, per total, autorii studiului propun o serie de măsuri:
- creşterea duratei de viaţă a trotinetei;
- scurtarea distanţelor parcurse pentru colectare şi distribuţie;
- colectarea şi înapoierea lor în oraş folosind maşini ecologice;
- încărcarea bateriei mai rar – spre exemplu, doar când nivelul acesteia este foarte aproape de 0%.
Sursa: IOPscience / Sursa foto: pexels.com