Senatorii urmează să decidă o schimbare importantă în codul rutier. Potrivit proiectului de modificare OUG 195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor ar urma „să se facă direct de către poliţistul rutier sau poliţistul de frontieră, aceştia fiind obligaţi să poarte uniforme cu înscrisuri şi însemne distinctive”.

Mai exact, şoferii nu vor mai putea fi sancţionaţi de către poliţiştii care folosesc radarul îmbrăcaţi în civil, iar maşina nu are însemnele oficiale sau stau departe de aceasta atunci când utilizează aparatul mobil pentru detectarea vitezei.

O altă modificare importantă din cod rutier 2018 se referă la punctele de penalizare. Şoferii care nu acumulează niciun punct de penalizare în decursul unui an calendaristic vor primi puncte bonus, astfel încât nu le va mai fi suspendat dreptul de a conduce dacă au acumulat 15 puncte de penalizare în anul următor, se arată într-un alt proiect legislativ.

Potrivit actualei legi, şoferul care a acumulat 15 puncte de penalizare din diverse amenzi rutiere pierde dreptul de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

Cei care au iniţiat legea cu privire la „bonusul” pentru şoferii atenţi spun că s-au inspirat din legislaţia altor state din Uniunea Europeană şi îi vor face astfel pe şoferi să fie mai atenţi în trafic.

Codul Rutier ar putea fi astfel modificat încât „persoanele fizice şi juridice care în decursul unui an calendaristic nu au fost sancţionate şi nu au primit punct de penalizare, vor primi ca bonus, pentru anul următor, 2 puncte, faţă de pragul de 15 puncte pentru care se suspendă exercitarea dreptului de a conduce”.

Mai sunt şi alte modificări importante în codul rutier 2018 care au fost operate. De exemplu, înmatricularea vehiculelor va putea fi suspendată în următoarele cazuri: când cumpărătorul nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în termen de 90 de zile de la data dobândirii; atunci când ITP-ul a expirat; maşinile nu corespund din punct de vedere tehnic; maşinile nu au asigurare RCA sau maşinile au înmatricularea suspendată.

De asemenea, pentru maşinile noi se face ITP la 3 ani, iar pentru cele care au peste 12 ani se face anual.

Cod Rutier 2018. Cei care au probleme de sănătate grave vor obţine mai greu permis de conducere. Astfel, potrivit unui ordin al ministrului Sănătăţii, începând cu 1 ianuarie 2018, persoanele care suferă de afecţiuni cardiace sau de diabet vor obţine sau îşi vor reînnoi mai greu permisul. Mai exact, aceştia trebuie să facă dovada tratamentelor periodice.

Potrivit unei directive europene, care trebuie respectată şi în România, şoferii nu trebuie să sufere de boli ce pot aduce reacţii necontrolate la volan.

O altă modificare a Guvernului este aceea că, deşi salariul minim brut a fost majorat de la 1 ianuarie 2018 la 1.900 de lei, punctul-amendă rămâne la 145 de lei. În 2018, valorile amenzilor vor rămâne astfel: clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă (între 290 lei şi 435 de lei); clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amendă (între 580 lei şi 725 de lei); clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amendă (între 870 lei şi 1.160 de lei); clasa a IV-a – de la 9 la 20 de puncte-amendă (între 1.305 lei şi 2.900 de lei); clasa a V-a – de la 21 la 100 de puncte-amendă (între 3.045 lei şi 14.500 de lei).