Maşinile hibride şi electrice second hand reprezintă achiziţii mai sigure pe piaţa second hand, faţă de maşinile pe benzină sau diesel, deoarece aceste maşini sunt neatrăgătoare pentru samsari, iar şansele de a da peste un automobil cu kilometri daţi înapoi sau cu avarii mari în istoric sunt mici, reiese dintr-o analiză realizată de autoDNA.ro – platformă de verificare online a istoricului maşinilor.

Totuşi, maşinile hibride şi electrice necesită atenţie sporită în procesul de cumpărare deoarece în caz de defect reparaţiile pot fi mult mai costisitoare decât pentru un automobil cu motorizare diesel sau pe benzină, arată sursa citată.

O verificare a istoricului pentru avarii şi kilometri, realizată aleatoriu de autoDNA.ro pentru modelele hibride şi electrice aflate la vânzare pe piaţa second hand din România, în luna februarie 2018, arată că şi aceste maşini pot avea uneori un istoric netransparent şi kilometri daţi înapoi, dar samsarii stau totuşi departe de ele.

Aproximativ una din zece maşini hibride sau electrice au intervenţii asupra kilometrajului, în timp ce la automobilele pe benzină şi diesel raportul merge până la cinci maşini din zece.

La maşinile diesel şi pe benzină cumpărătorii trebuie să fie mai degrabă atenţi la istoricul de kilometri, iar la maşinile hibride şi electrice trebuie să fie mai atenţi la istoricul de avarii. Cu o verificare de istoric auto temeinică, achiziţia unei maşini hibride sau electrice la mâna a doua poate să fie o alegere mai sigură faţă de o maşină echivalentă pe benzină sau diesel, riscul unei ţepe fiind mult mai mic.

În urma verificărilor realizate de autoDNA.ro reiese că cele mai multe cazuri de kilometri daţi înapoi sunt la Toyota Prius. În ceea ce priveşte avariile ascunse, au fost descoperite cazuri începand de la modele precum Toyota Prius, Peugeot 3008 Hybrid şi până la modele precum Mercedes-Benz S 400 Hybrid, Porsche Panamera SE Hybrid. Cea mai mare avarie depistată a fost de 15.500 Lei, iar cea mai mică de 2.500 Lei, ceea ce arată că au fost avarii medii şi mici.

Preţurile pentru maşinile hibride second hand pornesc de la sub 5.000 Euro. Sunt modele din prima şi a doua generaţie, cu o vechime de 10-15 ani. O verificare a istoricului este neapărat necesară pentru a depista eventualele intervenţii asupra kilometrajului, dar şi avariile suferite în timp. Pe piaţă se găsesc şi maşini hibride scumpe, a căror valoare poate depăşi 100.000 Euro.

Preţurile pentru maşinile electrice second hand pornesc de la circa 10.000 Euro şi pot trece de 100.000 Euro, cele mai răspândite modele fiind Renault Zoe Z.E. şi Nissan Leaf. Verificările autoDNA.ro în istoricul maşinilor electrice rulate a relevat că nu există intervenţii asupra kilometrajului, iar avariile au fost de valoare mică.

Pe lângă verificarea online a istoricului maşinii, este recomandată şi o testare a bateriei sistemului de propulsie deoarece înlocuirea unei baterii de tracţiune poate costa la fel de mult ca maşina, atât în cazul automobilelor hibride, cât şi în cazul celor electrice.

Dezvoltarea pieţei second hand, din Romania, pentru aceste maşini cu propulsie alternativă vine pe fondul creşterii pieţei de maşini hibride şi electrice, în UE, în ultimii ani.

Spre exemplu, în 2017, piaţa de maşini hibride noi din UE a crescut cu 28,9% faţă de 2016, la 115.405 unităţi. În cazul maşinilor noi pur electrice creşterea vânzărilor în UE a fost şi mai spectaculoasă (+53,7%) în 2017, faţă de 2016, ajungându-se la un total de 97.571 unităţi. Multe dintre aceste maşini se vor regăsi în următorii ani pe piaţa second hand din UE şi, implicit, din Romania.

Cumpărătorii de maşini rulate hibride şi electrice accesibile trebuie să ţină cont de faptul că majoritatea acestor autoturisme au ca provenienţă utilizarea în regim de flotă/maşini de companie şi taxi, astfel că verificarea istoricului de daune şi kilometri este cel puţin la fel de importantă ca la orice altă maşină.

Maşinile rulate pot fi verificate în patru moduri: online (istoric daune şi kilometri), reprezentanţe (istoric service), ateliere service independente şi mecanici independenţi.

Platforma de verificare online a istoricului maşinilor autoDNA.ro activează pe piaţa din România din 2015, sub formă de franciză, avându-şi sediul central în Polonia. În cei peste 10 ani de activitate la nivel internaţional, autoDNA este, probabil, cel mai important furnizor din Europa pentru date despre istoricul automobilelor.

Datele despre istoricul autovehiculelor rulate sunt achiziţionate şi actualizate permanent, cu informaţii de la companii de asigurări sau asociaţii ale acestora, firme de leasing operaţional, registre auto naţionale, evaluatori auto independenţi şi din anunţuri de vânzare, scopul fiind acela de a asigura cumpărătorilor un istoric cât mai complet şi cât mai transparent cu putinţă.