Activitatea primăriilor din toată ţară a fost dată peste cap după ce Ministerul Finaţelor a modificat modul în care se întocmesc dosarele pentru plata salariilor bugetarilor. Primarii se plâng că au de completat de zece ori mai multe hârtii. Modificarea procedurii nu îi afectează doar pe angajaţii primăriilor, care acum au mai mult de muncă, ci şi pe profesori, spre exemplu, care şi-au primit salariile cu întârziere în această lună.

Potrivit unui ordin al Ministerului Finanţelor, de la începutul acestui an, în dosarele pentru plata salariilor bugetarilor trebuie să existe câte o hârtie pentru fiecare impozit sau taxă în parte.

„Trebuie să fie transparenţă şi responsabilitate în cheltuirea banului public. Dacă până acum se făcea raportarea la nivel de capitol, acum se face la nivel de obiect, la nivel de detaliu inclusiv la împărţirea banilor de salariu”, a spus Liviu Voinea, ministrul delegat pentru Buget.

Transparenţa dorită de oficialii de la Bucureşti înseamnă birocraţie în teritoriu. În era tehnologiei, toate aceste declaraţii trebuie completate pe hârtie.

„Dacă pentru învăţământ se făceau două ordine de plată, acum trebuie să faci vreo 36. Imaginaţi-vă că trebuie să scrii pe hârtie, să duci teancul de hârtii semnat la trezorerie ca ele la rându-i să fie prelucrate de cineva din trezorerie”, explică Emil Drăghici, preşedintele Asociaţiei Comunelor din România.

Acesta a fost şi unul dintre motivele pentru care o parte din angajaţii statului care trebuiau să îşi încaseze salariiile până pe zece ianuarie nu şi-au luat banii la timp, spun sindicaliştii.

„S-au trezit pe 4 ianuarie când au mers la trezoreriile judeţene şi li s-au respins documentele şi au aflat de la trezorierie că s-a schimbat filosofia”, a adăugat Simion Hăncescu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ.

Asta pentru pentru că autorităţile locale nu au aflat din timp de modificarea făcută de şefii de la Finanţe.

„Niciodată în anul 2013 nu am avut nicio întâlnire pe linia comitetului pentru finanţe publice locale, deşi orice măsură care privea impactul asupra autorităţilor locale trebuia să fii trecut prin acest comitet. Dacă se făcea analiza atunci, nu se ajungea aici”, a explicat Emil Drăghici.

Reprezentanţii primarilor spun că este posibil ca situaţia din ianuarie să se repete lună de lună, mai ales la primăriile mici pentru că acestea nu au suficient personal.