Nici cea de-a treia încercare a francezilor de la Vinci se pare că nu are sorţi de izbândă. Contractul pentru autostrada Comarnic-Braşov, primul proiect care urma să se facă în baza unui contract de concesiune, adică pe banii constructorului, nu a fost semnat nici acum, după 10 luni de la desemnarea constructorului. Mai mult, conform ultimelor discuţii pe marginea acestui subiect există indicii clare că înţelegerea cu Vinci-Strabag-Aktor, consorţiul desemnat câştigător în decembrie 2013, va pica.

Primul şi cel mai important indiciu că autostrada Comarnic-Braşov nu va fi realizată de consorţiul menţionat mai sus constă în faptul că proiectul trebuie inclus în deficitul bugetar.

Potrivit unor surse din cadrul Ministerul Transporturilor, până în prezent, reprezentanţii Eurostat nu au fost de acord ca acest proiect să nu apară în deficitul bugetar.
 

Ministrul transporturilor, Ioan Rus, declara în luna august, la adevarul.ro, că din punct de vedere al traficului, Comarnic-Braşov se califică pe prima poziţie pentru a deveni autostradă, însă “ne încurcă deficitul bugetar”.  “Să zicem că ei fac autostrada în patru ani şi costă 2 miliarde de euro şi noi le-o plătim în 25 de ani. Una e să îmi pună în deficit 500 de milioane de euro pe an în patru ani şi alta e să îmi treacă 70 de milioane de euro pe mai mulţi ani. Pentru că aşa îmi impactează bugetul, trebuie să reducem alte cheltuieli din alte părţi”, spunea Ioan Rus, în urmă cu două luni.

Al doilea indiciu este sursa de finanţare. Surse din cadrul CNADNR, ne-au precizat, la finele lunii trecute, că reprezentanţii consorţiului nu au reuşit să obţină finanţarea necesară pentru acest proiect. “Vinci a reuşit să obţină angajamente clare de finanţare pentru demararea lucrărilor, însă nu pentru toată suma. Ei speră ca în termen de 1-2 luni să resolve această problemă”, ne-au precizat sursele din CNADNR.

Un alt indiciu este modificarea traseului şi obţinerea avizului de mediu. Economica.net arăta în urmă cu câteva zile că proiectul a suferit modificări de traseu, ceea ce înseamnă că este necesară actualizarea Acordului de Mediu.

Includerea autostrăzii Comarnic-Braşov în categoria proiectelor care vor fi realizate cu FONDURI EUROPENE, aşa cum apare în Master Planul General de Transport , este cel mai concludent indiciu că înţelegerea cu francezii nu mai are şanse să fie dezvoltat. Acum autorităţile vor să-I convingă pe reprezentanţii Comisiei Europene să finanţeze acest proiect.

Conform sursei citate, şefii de la Transporturi se pregătesc pentru un nou eşec al autostrăzii Comarnic- Braşov. Prima încercare care a eşuat era în anul 2004, în perioada Guvernării Năstase. A urmat apoi contractul din 2009 cu asocierea Vinci-Aktor, iar acum cea de-a treia, tot cu francezii.

 

Sursa: capital.ro