De-a lungul istoriei sale în materie de jocuri de noroc, ţara noastră s-a evidenţiat prin prezenţa constantă a Loteriei Naţionale, care, de la înfiinţarea în 1906 nu şi-a întrerupt niciodată activitatea, chiar dacă în perioada 1945-1990, jocurile de noroc au fost interzise pe teritoriul ţării noastre. Până în 2016, atunci când primele platforme de iGaming au obţinut licenţa de funcţionare în ţara noastră, România nu prezentat atât de mare interes pentru operatorii de calibru din mediul digital internaţional.
Însă, astăzi, chiar dacă la nivel de cazinouri terestre, România nu se poate lăuda cu foarte multe stabilimente cu reputaţie internaţională (momentan, doar Palace Casino şi Grand Casino Bucharest), în mediul online, situaţia s-a schimbat în bine. Astfel, ţara noastră a atras numeroase branduri internaţionale (read more despre cele mai bine cotate în 2022), atât la nivel de operatori de jocuri de noroc, cât şi la nivel de producători de software pentru cazinouri.
Evoluţia platformelor de iGaming în România
Primul cazino online (InterCasino) lansat în 1996 nu a avut un impact major asupra jucătorilor din ţara noastră, dat fiind faptul că industria jocurilor de noroc se rezuma la clasicele jocuri de poker, barbut şi zaruri, care se desfăşurau în săli şi stabilimente obscure. Până în 2009, atunci când a fost promulgată OUG nr. 77 prin care se reglementa cadrul legal pentru desfăşurarea jocurilor de noroc, în România, nu exista nicio legislaţie care să guverneze acest tip de activitate.
Românii erau fideli Loteriei Naţionale (15% din populaţie continuă să joace în mod frecvent la 6/49 şi 5/40 şi în 2022), fiind preferate biletele la Pronosport şi pentru extragerile duminicale de la 6 din 49. Începând cu anul 2003, pariurile sportive încep să trezească interesul pariorilor români, dar aceştia îşi plasează biletele în agenţiile stradale. După 2003, jocurile de pacanele încep să se răspândească în România, cel mai cunoscut brand fiind Admiral, care oferea sloturi Novomatic.
În anul 2013 sunt aprobate OUG nr. 20 şi HG nr. 298, care stabileau cadrul legal pentru înfiinţarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc din România. La acel moment, în ţara noastră funcţionau câteva platforme de pariuri sportive care se bucurau de un succes enorm printre pariorii români (Bwin şi Bet365). Aceste branduri au părăsit România în 2015, Bet365 chiar în urma unor procese de proporţii cu ONJN.
Începând cu anul 2015, platformelor de iGaming care deja operau pe teritoriul României, li s-a pus în vedere obligativitatea obţinerii unei licenţe din partea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc. În 2016, cadrul legislativ din ţara noastră în ceea ce priveşte jocurile de noroc a fost completat cu HG nr. 111. Tot în acest an, platformele de pariuri sportive şi casino online primesc licenţe cu valabilitate pe 10 ani din partea ONJN.
Primele branduri care sunt autorizate să îşi desfăşoare activitatea pe teritoriul României sunt Unibet, Maxbet, Netbet, Winmasters, Casa Pariurilor, Betfair, 888, PokerStars, Fortuna şi Superbet. Tot din acest an, unii dintre cei mai importanţi producători de jocuri de noroc la nivel global, precum EGT, Pragmatic Play, Evolution Gaming sau Playtech îşi deschid sucursale în ţara noastră.
Astăzi, mare parte dintre brandurile internaţionale din sectorul jocurilor de noroc au inclus România pe lista ţărilor în care şi-au deschis cazinouri şi case de pariuri online şi offline. În 2020, românii au avut cea mai mare creştere a numărului de pariuri plasate pe platformele de iGaming dintre toate statele Uniunii Europene (90%).
De ce reprezintă România o piaţă de perspectivă pentru producătorii şi operatorii de jocuri de noroc online?
Ţara noastră dispune de o piaţă reglementată în materie de jocuri de noroc, cu un număr în creştere de jucători şi care este stabilă din toate punctele de vedere. În ciuda creşterii taxelor aplicate câştigurilor jucătorilor (între 3% şi 40%) şi a aplicării de noi taxe operatorilor (precum taxa de 5% pentru publicitate), industria jocurilor de noroc din România este profitabilă.
Superbet, Netbet şi Casa Pariurilor au obţinut încasări de 1.36 miliarde de Ron în 2019 şi 960 milioane Ron în 2020. Iar din 2021, numărul jucătorilor din mediul digital a crescut, ceea ce înseamnă că industria jocurilor de noroc din România are foarte multe de oferit companiilor internaţionale care doresc să îşi deschidă o platformă de iGaming în acest stat membru al Uniunii Europene.
Keyword Density Test