Alexandra Mâceşanu a sunat de câteva ori la numărul de urgenţă 112, joi, în ultimele sale clipe de viaţă. Cei care ar fi putut să o salveze nu au identificat la timp locaţia în care se afla fata de 15 ani, iar când au ajuns, cu o întârziere de 19 ore, a fost prea târziu. În 2019, în epoca telefoanelor inteligente şi a aplicaţiilor menite să dezvăluie tot timpul unde eşti, iată că pentru operatorii 112 încă este un mister acest lucru. Potrivit specialiştilor, există o aplicaţie – Advanced Mobile Location (AML) pentru servicii de urgenţă care trimite automat poziţia ta exactă atunci când suni la 112. Momentan, în România ea nu este implementată!
Advanced Mobile Location (AML) este o aplicaţie implementată în jumătate din ţările europene şi este suportată de toate smartphone-urile din prezent.
Advanced Mobile Location funcţionează automat. Când iniţiezi apelul către 112, telefonul porneşte automat GPS-ul şi wifi-ul şi se foloseşte de ele pentru a determina poziţia precisă în care te afli (prin GPS) sau măcar una aproximativă (prin wifi). Odată determinată, poziţia este trimisă automat prin SMS către serviciile de urgenţă, potrivit nwradu.ro.
Practic, în timp ce operatorul 112 îţi răspunde la apel, primeşte deja şi SMS de la tine şi vede pe ecran unde te afli. Nu necesită instalarea vreunei aplicaţii, nu necesită nimic din partea apelantului, acesta probabil nici nu ştie că telefonul său face asta pe fundal.
„De ce nu funcţionează în România? Pentru că operatorii telecom trebuie să implementeze şi ei AML, că altfel telefonul tău nu ştie' că poate folosi acest serviciu, şi desigur serviciul 112 trebuie să-l implementeze la rândul său. Pe scurt, este nevoie de o colaborare STS-ANCOM-operatori telecom, poate şi IGSU. Poate de vreo licitaţie pe bani, desigur, pentru modificarea software-ului operatorilor 112”.
AML este, în România, subiectul unei licitaţii publice încă din 2018.
Ce programe ne ajută să distribuim localizarea noastră în doar 20 de secunde cu ajutorul telefonului
Până la implementarea AML, avem la îndemână alte câteva aplicaţii cu ajutorul cărora putem fi depistaţi mult mai uşor, atunci când avem nevoie de ajutor.
În prezent, cel puţin teoretic, o persoană poate fi localizată dacă telefonul său este 'văzut' de 2 sau 3 stâlpi de telefonie mobilă. Prin urmare, dacă cineva locuieşte la periferia unui oraş, iar în jurul său este doar un stâlp de telefonie este mai dificil de localizat.
„În prezent, orice telefon cu Wi-Fi poate fi localizat pe baza GPS cu ajutorul localizării prin wi-fi. Telefonul nici măcar nu trebuie să aibă GPS-ul activ, câtă vreme va avea wi-fi-ul pornit. Fiecare spot wi-fi, inclusiv cel de acasă, indiferent dacă este parolat sau nu, transmite localizarea pe hartă în telefoane mobile şi îşi poate raporta locaţia', a precizat George Buhnici în emisiunea iLikeIT de la Pro TV.
Există şi aplicaţia 'Apel 112', disponibilă gratuit pentru Android şi iOS.
Mai există şi alte variante de 'share location', în afară de cea mai cunoscută, cea din WhatsApp.
În Google Maps există opţiunea de distribuire a localizării către o persoană de încredere pentru un timp definit sau pentru totdeauna, astfel încât să nu mai stăm să dăm 'share location' de fiecare dată.
„Dacă cineva are un iPhone şi are la dispoziţie doar 10 secunde pentru a vorbi, îşi poate anunţa locul în care se află din aplicaţia 'Find my phone' sau îşi poate transmite adresa email şi parola pentru a fi găsit rapid. Sau poate accesa aplicaţia 'busolă' de pe iPhone. O altă variantă este să intre pe o pagină de internet şi să deschidă Google Maps', potrivit iLikeIT.
Cum instalezi gratuit aplicaţia Apel 112
Aplicaţia Apel 112 poate fi instalată din Google Play pentru telefoanele cu sistem de operare Android sau din Apple App Store pentru telefoanele iPhone cu sistem de operare iOS.
Dacă vă apare versiunea în limba engleză a aplicaţiei e pentru că telefonul e setat pe această limbă. Puteţi schimba limba telefonului pe română, după cum explică STS în răspunsul la recenzia unui utilizator, potrivit startupcafe.ro.
După instalare, la prima deschidere, aplicaţia îţi cere numărul de telefon. Dacă telefonul este dual SIM poţi introduce şi numărul de pe a doua cartelă telefonică.
Următorul ecran este cel cu 'Termenii şi condiţiile de utilizare'; sunt 18 paragrafe, în câteva ecrane de text şi e bine să le citeşti cu atenţie ca să afli, de pildă, că nu există garanţii de funcţionare continuă sau fără erori.
O precizare importantă din condiţiile de utilizare este că aplicaţia Apel 112 transmite numărul de telefon şi coordonatele de localizare (preluate de la GPS-ul mobilului) doar dacă utilizatorul are activă o conexiune de date.
Altă informaţie importantă este că datele de localizare sunt transmise la serviciul de urgenţă doar dacă suni din aplicaţia Apel 112 şi dacă ai dat aplicaţiei permisiunea de a transmite aceste date.
După ce ai acceptat 'Termenii şi condiţiile de utilizare' îţi apare ecranul cu butonul roşu şi informaţiile esenţiale:
– Numărul de telefon
-Coordonatele geografice
-Sub coordonatele geografice aplicaţia îţi arată acurateţea localizării apoi un buton verde cu care poţi trimite poziţia.
-Sub buton există un link către Google Maps, harta online pe care poţi vedea cât de corect te-a poziţionat GPS-ul telefonului.
Sursa: www.viva.ro