Vineri a fost ultima zi în care partidele mai pot organiza evenimente electorale, iar în presa audiovizuală campania electorală a încetat de vineri dimineaţă, de la ora 7.
Potrivit articolului 64 din Legea 208/2015 privind alegerea Camerei Deputaţilor şi Senatului, ”campania electorală începe cu 30 de zile înainte de data desfăşurării alegerilor şi se încheie în ziua de sâmbătă care precedă data alegerilor, la ora 7.00.” Astfel, partidele politice şi candidaţii independenţi nu mai pot organiza niciun eveniment electoral sau să îşi facă promovare stradală cu 24 de ore înaintea deschiderii urnelor.
Articolul 73 al legii introduce o serii de restricţii pentru promovarea electorală în presa audiovizuală. ”Cu 48 de ore înainte de ziua votării sunt interzise: a) prezentarea de sondaje de opinie sau difuzarea de spoturi de publicitate electorală; b) invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 74 alin. (4); c) comentarii privind campania electorală”, stipulează legea.
Interdicţia de 48 de ore este prevăzută expres şi într-o decizie din 18 octombrie a Consiliului Naţional al Audiovizualului. Singura excepţie de la această regulă este admisă doar în cazul drepturilor la replică. ”Radiodifuzorii au următoarele obligaţii privind dreptul la replică şi rectificare: a) să decidă acordarea sau neacordarea dreptului solicitat în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitări formulate în scris; în situaţia în care solicitarea se referă la o emisiune difuzată în ultima zi de campanie electorală, decizia trebuie luată în cel mult 12 ore de la primirea solicitării; b) să comunice solicitantului, telefonic şi/sau în scris, decizia luată; în cazul neacordării dreptului solicitat, motivele trebuie să fie comunicate solicitantului şi Consiliului Naţional al Audiovizualului”, prevede alineatul 3 al articolului 74 din Legea electorală.
Tot de vineri dimineaţă, de la ora 7, a intrat în vigoare interdicţia prezentării de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă, interdicţia fiind valabilă atât pentru presa audiovizuală, cât şi pentru competitorii politici.