Un avion chinez care participă la căutările Boeingului aparţinând Malaysia Airlines, dipărut de pe radare la 8 martie, a reperat "obiecte" considerate "suspecte" în sudul Oceanului Indian, a anunţat luni agenţia oficială de presă China Nouă, citată de AFP.
"Obiectele" au fost observate de către un avion militar de tip Iliuşin-76 mobilizat de către autorităţile chineze în cadrul investigaţiilor la care participă numeroase ţări, a precizat China Nouă.
Mai multe state, între care China şi Australia, au detectat prin satelit prezenţa unor posibile fragmente în zona principală de căutare a zborului MH370, la aproximativ 2.500 de kilometri în largul coastelor Australiei.
Echipajul avionului chinez a transmis aceste nouă elemente atât autorităţilor australiene, cât şi spărgătorului de gheaţă chinez Xuelong, trimis în zonă de către autorităţile de la Beijing, a anunţat agenţia.
Un satelit francez a detectat, de asemenea, fragmente care pluteau în sudul Oceanului Indian, însă în afara zonei de căutare, în care sunt angajate operaţiuni de anvergură, a anunţat luni Australia.
Avionul de tip Boeing 777 care efectua cursa MH370 pe ruta Kuala Lumpur-Beijing s-a "evaporat" la puţin timp după ce a decolat pe 8 martie, sâmbătă, la ora locală 00.41 (vineri, 18.41, ora României), cu 239 de persoane la bord, dintre care două treimi erau cetăţeni chinezi.
La jumătatea drumului. între Malaysia şi Vietnam, avionul şi-a schimbat direcţia, în sensul invers faţă de rută, iar sistemele de comunicare au fost dezactivate "în mod deliberat", potrivit autorităţilor malaysiene.
Avionul a continuat să zboare timp de mai multe ore, având rezerve de carburant.
Marina americană a anunţat luni dimineaţa că a trimis un sistem de localizare a cutiilor negre în zona în care se concentrează căutările unor eventuale fragmente ale avionului aparţinând companiei Malaysian Airlines care efectua zborul MH370.
Este vorba despre o "măsură de precauţie", a anunţat într-un e-mail comandantul William Marks, un purtător de cuvânt al Flotei a VII-a americane.
"În cazul în care este confirmat un câmp de fragmente, acest sistem tractat (de tip) TPL-25 (Towed Pinger Locator System) va constitui un atu suplimentar în încercarea de a localiza cutiile negre" aparţinând zborului MH370, dat dispărut de la 8 martie cu 239 de persoane la bord, a adăugat el.
Potrivit ofiţerului, TPL-25 este capabil să repreze aceste cutii negre, considerate cruciale, la o adâncime maximă de 6.000 de metri pe fundul mării, captând un semnal acustic.
Un avion comercial este dotat în mod regulamentar două cutii negre, numite DFDR (Digital Flight Data Recorder) şi CVR (Cockpit Voice Recorder).
DFDR înregistrează secundă cu secundă toţi parametri, pentru o perioadă de 25 de ore de zbor (viteză, altitudine, traiectorie, etc.)
CVR, un dispozitiv pentru înregistrarea "fonică" a zborului, înregistrează conversaţiile, dar şi toate sunetele şi anunţurile care se aud în cabina de pilotare. O analiză acustică poate să permită inclusiv cunoaşterea regimului motoarelor.
US Navy insistă asupra faptului că trimiterea în zonă a unui sistem nu constituie vreo confirmare a descoperirii avionului, după anunţul din weekend cu privire la reperarea de către un satelit francez a unor posisibile fragmente ale avionului care asigura zborul MH370 în sudul Oceanului Indian.
"Este o măsură de precauţie în vederea pre-poziţionării unui echipament şi personalului în apropiere de zonă, în cazul în care sunt găsite vreodată fragmente", a subliniat comandantul Chris Buddle în acelaşi mesaj.
Avionul care asigura zborul MH370 pe ruta Kuala Lumpur-Beijing s-a "evaporat" la puţin timp după ce a decolat sâmbătă, pe 8 martie, la ora locală 00.41 (vineri, 18.41, ora României) cu 239 de persoane la bord, dintre care două treimi cetăţeni chinezi.
La jumătatea drumului, între Malaysia şi Vietnam, avionul a schimbat direcţia, către vest, în sens opus faţă de rută, iar sistemele de comunicare au fost dezactivate "în mod deliberat", potrivit autorităţilor malysiene. Avionul a zburat timp de mai multe ore, având rezerve de carburant.
Două culoare de căutare au fost delimitate pe baza tuturor acestor elemente, unul către Asia Centrală, celălalt din Indonezia şi până în sudul Oceanului Indian.
Cei mai mulţi dintre experţi privilegiază culoarul aerian sudic, apreciind că avionul nu ar fi putut să zboare, de exemplu în spaţiul aerian al Chinei sau fostelor republici sovietice, fără să fie detectat.