Şoselele din România vor fi monitorizate cu un sistem automat de camere şi radare, iar şoferii prinşi că încalcă legea vor primi amenzile direct acasă. 

 

Şi asta, în cel mult doi ani. O lege în acest sens ar urma să fie votată în Parlament până la finalul lunii decembrie, ca să nu pierdem finanţarea pentru acest proiect.

 

Cum funcţionează e-SIGUR

Potrivit unei directive europene, sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier denumit „e-SIGUR" ar trebui să reducă numărul de accidente rutiere grave cu 50% până în 2030. România se află pe primul loc la numărul de morţi de pe şosele.

 

„e-SIGUR" conectează o vastă reţea de camere video, radare, calculatoare, servere cu mai multe baze de date şi registre naţionale precum: evidenţa persoanelor, Direcţii de Înmatriculare şi Permise şi chiar la Sistemul European de Informaţii privind Vehiculele şi Permisele de conducere. Vorbim de centre integrate construite de CNAIR şi care vor arăta precum unul unde se monitorizează traficul pe toate autostrăzile din ţară.

 

Sistemul „e-Sigur" ar trebui să depisteze în trafic inclusiv maşini furate, să-i prindă pe şoferii care depăşesc viteza sau trec pe culoarea roşie.

 

Totodată, va colecta date despre cât de aglomerate sunt şoselele sau despre condiţiile meteo şi starea carosabilului.

 

Î: Acest proiect va începe cu autostrăzile?

 

Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR: „Va începe în paralel şi cu drumurile naţionale. Apoi sunt drumurile naţionale tranzitate frecvent şi care generează număr mare de victime şi chiar decese, vorbim de DN1, DN7, DN2”.

 

Sistemul de monitorizare trebuie să respecte şi dreptul la propria imagine, aşa că operatorii vor fi obligaţi să folosească tehnici de anonimizare a şoferilor şi a pasagerilor. Timp de cinci ani trebuie să se păstreze o evidenta a tuturor persoanelor care s-au logat în sistem.

 

Proiectul a fost trimis în Parlament, unde va fi dezbătut şi supus la vot. Sindicaliştii din Poliţie spun că legea nu e completă şi că unii şoferi ştiu deja cum să scape de amenzi.

 

Cosmin Andreica, preşedintele Sindicatului Poliţiştilor Europol: „La fel cum a fost şi în anii precedenţi, când aveam camere fixe în diferite localităţi, conducătorul auto care încalcă limita legală putea să scape foarte simplu. Când venea acasă, comunicare din partea Poliţiei să spună cine a condus maşina, indica o rudă apropiată, mătuşă, bunică".

 

O altă problemă ridicată de poliţişti este lipsa de personal. Acum, deficitul înregistrat de Ministerul de Interne ar fi de aproximativ 30.000 de poliţişti.

 

 

 

Sursa: www.stirileprotv.ro