Studenţii din cămine, confirmaţi cu COVID, pot pleca să se izoleze la domiciliu dacă fac asta cu maşina personală şi nu cu mijloace de transport în comun, potrivit noului Ordin comun al miniştrilor Sănătăţii şi Educaţiei nr. 5.650/1.670/2020 publicat în Monitorul Oficial. Actul normativ modifică vechiul ghid privind instituirea de măsuri sanitare şi de protecţie în instituţiile de învăţământ superior în perioada pandemiei de COVID-19, aprobat prin ordinul 5.487/1494/2020 din 1 septembrie.
Documentul care se aplică de azi în toate universităţile de stat şi private din România, prevede că dacă un student care este cazat în caminele unei facultăţi este depistat pozitiv, acesta se poate izola fie la spital, fie acasă, dacă pleacă cu maşina personală spre domiciliu.
“Studentul confirmat se va izola în unităţile de izolare şi tratament anexate spitalelor, fie la domiciliul personal, cu condiţia ca deplasarea până la acesta să se facă cu mijloc de transport personal şi nu cu mijloace de transport în comun”, prevede ordinul citat.
Ba mai mult, colegii de cameră ai studentului infectat cu noul coronavirus rămân 14 zile în carantină, în cameră, dacă au acolo grup sanitar propriu. “Contacţii de cameră ai studentului confirmat vor fi carantinaţi în camera de cămin, cu condiţia ca aceasta să aibă grup sanitar propriu. În cazul în care nu are grup sanitar propriu, vor fi carantinaţi în izolator”, se precizează în actul normativ.
“Pentru studenţii alfaţi în carantină se vor găsi soluţii punctuale pentru a li se furniza alimentele la uşa camerei”, mai prevede ordinul de ministru.
Actul normativ aduce şi o altă inovaţie, aceea că universităţile stabilesc ce scenariu vor, pe baza autonomiei universitare şi “cu asumarea răspunderii publice şi cu respectarea calităţii actului didactic”. Asta după ce în noul set de reguli semnate de ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru şi de ministrul Educaţiei, Monica Anisie, nu se mai regăseşte criteriul epidemiologic cu rata de infectare la mia de locuitori, acesta a fost eliminat complet din ordinul comun, potrivit analizei făcute de Edupedu.ro.
Concret, alegerea scenariului se face în felul următor: “Instituţiile de învăţământ superior informează Ministerul Educaţiei şi Cercetării cu privire la data începerii anului universitar. Direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti (DSP) informează cu o săptămână înainte de începerea anului universitar conducerea instituţiilor de învăţământ superior cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi în care funcţionează o instituţie de învăţământ superior.
În baza autonomiei universitare, cu asumarea răspunderii publice şi cu respectarea calităţii actului didactic, instituţia de învăţământ superior decide scenariul de funcţionare propriu, în concordanţă cu:
- situaţia epidemiologică cu o săptămână înainte de data începerii anului universitar;
- specificul fiecărei instituţii de învăţământ superior.”
A fost eliminiată astfel în întregime modalitatea de stabilire a criteriului epidemiologic în baza căruia instituţiile de învăţământ superior urmează unul dintre cele 3 (trei) scenarii şi anume rata incidenţei cumulate, criteriu pe baza căruia se calculează scenariile în învăţământul preuniversitar şi care era în vechiul ordin obligatoriu şi pentru universităţi.
Iată prevederea care a fost eliminată:
“Criteriul epidemiologic în baza căruia instituţiile de învăţământ superior vor urma unul dintre cele 3 (trei) scenarii este rata incidenţei cumulate (numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile, raportat la 1.000 de locuitori).
În fundamentarea deciziei, instituţia de învăţământ superior va utiliza următorul raţionament:
Dacă rata incidenţei cumulate este sub 1/1.000 locuitori – se va putea opta la nivelul instituţie de învăţământ superior între scenariul 1 (unu), scenariul 2 (doi) sau scenariul 3 (trei), în funcţi de specificul fiecărei instituţii de învăţământ superior în parte;
Dacă rata incidenţei cumulate este între 1-3/1.000 locuitori – instituţia de învăţământ superior în funcţie de specificul său, va putea opta pentru aplicarea scenariului 2 (doi) sau al scenariulu 3 (trei);
La o rată a incidenţei cumulate peste limita de alertă de 3/1.000 locuitori, CJSU/CMBSU va realiza o analiză a situaţiei epidemiologice din localitate. În funcţie de existenţa transmiterii comunitare în localitate şi de numărul de focare existente în unităţile de învăţământ, respectiv în instituţiile de învăţământ superior din localitate, precum şi de alte criterii de risc, CJSU/CMBSU va transmite Ministerului Educaţiei şi Cercetării recomandarea ca instituţia de învăţământ superior să suspende activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ (scenariul 3), acestea urmând a se desfăşura online/prin intermediul tehnologiei şi al internetului, respectiv a fi reprogramate, în cazul celor care nu se pot desfăşura astfel.
În contextul confirmării unuia sau mai multor cazuri de COVID-19 la nivelul instituţiei de învăţământ superior se vor aplica criteriile de suspendare a activităţilor didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior din prezentul document, activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor de la respectiva formaţie de studiu/din clădirea respectivă/din facultate/din campusul universitar sau de la nivelul întregii instituţii de învăţământ superior putând fi suspendate pentru 14 zile, acestea urmând a se desfăşura online, respectiv a fi reprogramate, în cazul celor care nu se pot desfăşura astfel”
Au fost eliminate prevederile despre necesitatea izolării la domiciliu a cadrelor didactice şi scenariile dedicate situaţiilor îmbolnăvirii cadrelor didactice din universităţi, rămânând doar cele pentru studenţi: “Necesitatea izolării la domiciliu sau izolatorul din cămin a studenţilor/cursanţilor, în cazul apariţiei febrei sau a altor simptome de suspiciune COVID-19 (tuse, dificultate în respiraţie, pierderea gustului şi a mirosului)”, este unul principiile generale din ordin, la “măsuri esenţiale”.
În vechiul document cadrele didactice erau şi ele cuprinse aici: “Necesitatea izolării la domiciliu a studenţilor/cursanţilor, respectiv a cadrelor didactice, în cazul apariţiei febrei sau a altor simptome de suspiciune COVID-19 (tuse, dificultate în respiraţie, pierderea gustului şi a mirosului) la student/cursant, respectiv cadru didactic sau la un membru al familiei, respectiv la un coleg din cadrul formaţiei de studiu sau cadru didactic/membru al personalului cu care acesta a interacţionat fizic”.
Cele patru scenarii prevăzute pentru cadrele didactice, similare cu cele din învăţământul preuniversitar, nu mai există
Au fost eliminate cele patru scenarii despre ce se întâmplă cu predarea în cazul cadrelor didactice. Acestea erau următoarele:
“Scenariul 1: În cazul în care cadrul didactic a derulat activităţi didactice cu prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor numai la o singură formaţie de studiu şi nu a venit în contact cu alte cadre didactice din instituţia de învăţământ superior, se vor suspenda activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior de la formaţia de studiu respectivă;
Scenariul 2: În cazul în care cadrul didactic a derulat activităţi didactice cu prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor numai la o singură formaţie de studiu şi a venit în contact cu alte cadre 20 didactice din instituţia de învăţământ superior, se vor suspenda activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior de la formaţia de studiu respectivă şi vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit în contact;
Scenariul 3: În cazul în care cadrul didactic a derulat activităţi didactice cu prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor la mai multe formaţii de studiu şi nu a venit în contact cu alte cadre didactice din instituţia de învăţământ superior sau numărul cadrelor didactice a fost mic, se vor suspenda activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior la formaţiile de studiu cu care acesta a venit în contact şi, în funcţie de caz, vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit în contact;
Scenariul 4: În cazul în care cadrul didactic a derulat activităţi didactice cu prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor la mai multe formaţii de studiu şi a venit în contact cu un număr mare de cadre didactice din instituţia de învăţământ superior, se vor suspenda activităţile didactice pentru realizarea cărora se impune prezenţa fizică a studenţilor/cursanţilor în instituţia de învăţământ superior ale întregii instituţii de învăţământ superior”
Academiile militare şi de Informaţii, de Poliţie şi de “securitate naţională” sunt “scutite” de implicarea DSP a Ministerului Educaţiei sau a Ministerului Sănătăţii în stabilirea scenariilor. Acestea decid “cu direcţiile din ministerele de resort” ce scenarii aleg, sau daca suspendă cursurile.
“Pentru instituţiile de învăţământ superior militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională alegerea scenariilor şi a criteriilor de suspendare a cursurilor se stabileşte împreună cu direcţiile de specialitate din ministerele de resort”, mai scrie în ordinul de ministru.
Studenţilor le este măsurată temperatura la intrare – nu trece nimeni cu peste 37,3oC
O noutate este şi revenirea la “termometrizare”, după ce în forma iniţială această monitorizare nu era inclusă, iar în învăţământul preuniversitar a fost eliminată. Potrivit noului act normativ, “la intrarea în clădirea instituţiei de învăţământ se recomandă să se realizeze termometrizarea cu un termometru noncontact de către o persoană desemnată, instruită în acest sens; nu vor avea acces persoanele cu o temperatură mai mare de 37,3oC”.
Cazurile suspecte la examen – “soluţionate punctual”
Apare un nou concept de tratare a cazurilor de persoane suspecta de COVID în acest document. Este vorba despre “soluţionarea punctuală”, concept care se regăseşte şi în privinţ asigurării alimentelor la uşa camerei de cămin pentur cei carantinaţi. La capitolul organizarea examenelor, actul descrie faptul că “fiecare instituţie de învăţământ superior va decide modalitatea de organizare a examenelor, cu respectarea regulilor generale privind accesul, fluxurile de circulaţie şi distanţarea fizică”.
“Cazurile în care temperatura studentului depăşeşte 37,3oC vor fi soluţionate punctual fie prin reprogramare, fie prin asigurarea unui spaţiu separat, destigat examinării studentului.
Purtarea măştii este obligatorie, dar studenţii la actorie şi muzică pot sta fără
“Pentru instituţiile de învăţământ superior vocaţionale (canto, actorie, insturmente muzicale de suflat), studenţii pot renunţa temporar la masca facială atunci când interpretează actul artistic, cu condiţia asigurării unei distanţe fizice de minimum 3 m între persoane”, se arată în document.
Sursa: www.edupedu.ro