Cu şcolile închise din 11 martie, România încă lucrează la scenariile privind redeschiderea la 14 septembrie, atunci când elevii încep cursurile.

 

Numărul mare de infectări cu coronavirus din ultimele zile i-a făcut pe guvernanţi să amâne prezentarea unui plan clar pentru începerea anului şcolar 2020-2021.

 

Sunt vehiculare trei scenarii, printre care şi unul hibrid, în care elevii să vină pe rând la şcoală. O decizie privind începerea şcolilor va fi anunţată cel mai devreme săptămâna viitoare, după noi consultări între Ministerul Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii în privinţa regulilor pe care elevii ar trebui să le respecte.

 

Modelul hibrid propus profesorilor de către Ministerul Educaţiei

 

În acest timp, alte ţări europene au anunţat deja care este planul pentru noul an şcolar. Iar unele state au făcut deja exerciţii de deschidere a şcolilor încă din aprilie.

 

Cele mai clare măsuri au fost luate în Olanda şi Danemarca, unde dimensiunile claselor au fost reduse la jumătate.

 

Danemarca a fost prima ţară din Europa care a redeschis şcolile, iar orele au fost de cele mai multe ori ţinute în aer liber.

 

Şi în Olanda a fost redus numărul de elevi din clase, dar nu s-a impus distanţarea fizică între elevii mai mici de 12 ani.

 

În Finlanda, elevii care s-au întors la şcoală au stat numai în clasa lor, nu a fost permisă întâlnirea cu elevii din alte clase.

 

În acest moment, însă, multe dintre ţările din Europa unde şcolile au rămas închise din cauza pandemiei au anunţat deja măsurile pentru redeschiderea din septembrie.

 

Marea Britanie: Elevii să nu stea pe coridoare

Marea Britanie a anunţat la începutul lunii iulie că şcolile vor fi deschise integral din septembrie, potrivit unui anunţ de pe site-ul guvernului britanic.

 

Pentru redeschiderea şcolilor vor fi ridicate restricţiile actuale privind dimensiunile grupurilor. Totuşi, vor fi valabile regulile privind prevenirea îmbolnăvirii cu coronavirus.

 

Ministerul Educaţiei din Marea Britanie recomandă ca elevii de vârste mici să stea în aceeaşi clasă, iar elevii mai mari să păstreze distanţa unii faţă de alţii. Clasele vor fi igienizate periodic, iar elevii se vor spăla des pe mâini cu apă şi săpun.

 

În cazul în care într-o şcoală va fi focar de coronavirus, va fi făcută o anchetă epidemiologică. Începând cu 20 iulie, creşele şi grădiniţele au fost redeschise în Marea Britanie.

 

„Vreau să-i asigur pe părinţi că facem tot ce putem pentru a ne asigura că toate creşele, şcolile şi colegiile sunt cât mai sigure pentru copii şi pentru personalul didactic”,  a spus Gavin Williamson, secretar la Educaţie.

 

Şcolile au un ghid privind redeschiderea, ghid care a fost elaborat după o consultare cu experţii medicali de la Ministerul Sănătăţii din Marea Britanie.  Printre măsurile cuprinse în ghidul privind redeschiderea şcolilor sunt: distanţarea profesorilor şi a elevilor mai mari, clasele să fie curăţate mai des, materialele didactice să fie utilizate individual, iar elevii să nu stea pe coridoare.

 

Franţa: flexibilitate pentru şcoli pentru începerea cursurilor

Şi Franţa şi-a anunţat, la 15 iulie, planul pentru începerea şcolii în septembrie. Concret, traseele elevilor vor fi bine configurate, elevii de peste 11 ani vor purta mască de protecţie, iar la început de an şcolar toţi elevii vor fi evaluaţi în privinţa cunoştinţelor, având în vedere perioada lungă cât şcolile au fost închise din cauza coronavisurului.

 

Jean-Michel Blanquer, ministrul francez al Educaţiei, a precizat că şcolile vor avea flexibilitate în a-şi stabili orarul şi modul în care organizează cursurile în funcţie de clădirile pe care le deţin, astfel încât să respecte regulile sanitare.

 

Între regulile publicate de Ministerul Educaţiei de la Paris este şi aceea a mobilizării tuturor profesorilor, inclusiv a suplinitorilor, pentru a-i ajuta mai ales pe acei copii care au acumulat cele mai puţine cunoştinţe în anul şcolar trecut.

 

Ministerul Educaţiei arată, că dacă în septembrie situaţia epidemiologică va rămâne la fel ca în iulie, când sunt câteva focare de coronavirus ţinute sub control, atunci distanţarea de cel puţin un metru nu va mai fi impusă, astfel încât şcolile să fie capabile să primească toţi elevii.

 

Italia plănuieşte ca în septembrie să micşoreze numărul de copii dintr-o clasă, iar lecţiile să fie ţinute în aer liber acolo unde e posibil.

 

 Lucia Azzolina, ministrul Educaţiei, a anunţat de curând că elevii vor fi împărţiţi în grupuri mici, vor sta la distanţă de cel puţin un metru şi vor veni la şcoală la ore diferite, astfel încât să nu se creeze aglomeraţie.

 

Ministrul a solicitat şcolilor să ţină cursuri şi sâmbăta. Şcoala online ar fi o opţiune doar pentru  elevii de liceu. De asemenea, cursurile elevilor mai mari vor fi ţinute atunci când e posibil în cinematografe, teatre şi muzee, iar elevii mai mici vor merge în parc pentru lecţii, atunci când vremea le va permite.

 

Belgia: 4 zile la şcoală pentru elevii de gimnaziu

În Belgia, copiii de la creşă şi învăţământul primar vor veni zilnic la şcoală, în timp ce elevii de gimnaziu doar 4 zile pe săptămână.

 

Ministerul Educaţiei a stabilit patru scenarii care vor fi aplicate în funcţie de situaţia epidemiologică din septembrie. Scenariul verde este acela în care situaţia medicală va fi una normală, iar elevii vor veni toţi la şcoală. Scenariul galben este cel al situaţiei medicale actuale, caz în care elevii de la şcoala secundară vor veni 4 zile pe săptămână la şcoală. Miercurea ar fi ziua de teme.

 

Scenariul portocaliu este cel în care numărul de infectări cu coronavirus ar fi mare, caz în care clasele vor fi împărţite în două, iar elevii vor veni alternativ la şcoală. Scenariul roşu este cel în care clasele vor fi împărţite în două, dar regulile sanitare vor fi foarte stricte.

 

Polonia a anunţat şi ea că din septembrie elevii se întorc la şcoală în mod normal, dacă epidemia este ţinută sub control. Ministrul  Sănătăţii, Łukasz Szumowski, a declarat recent că nu planifică începerea cursurilor online din toamnă, dar totul depinde de evoluţia pandemiei de coronavirus.

 

În Bulgaria, au fost anunţate trei scenarii pentru începutul noului an şcolar. Unul dintre aceste scenarii este ca anul şcolar să înceapă fără prezenţa tuturor elevilor la şcoală, potrivit novinite.com. Însă decizia finală cu privire la deschiderea anului şcolar va fi luată cu puţin înainte de 15 septembrie, în funcţie de numărul de infectaţi cu coronavirus.

 

Ministrul bulgar a precizat că până în prezent există trei scenarii, iar cea mai bună opţiune este ca anul şcolar să înceapă normal – cu toţi elevii şi profesorii. Cea mai proastă opţiune este ca la primul termen să se înceapă, aşa cum s-a încheiat anul şcolar trecut, complet online.

 

Şapte scenarii în Moldova

Republica Moldova a anunţat 7 scenarii/modele pentru reînceperea şcolilor, ministrul Igor Şarov precizând că, în septembrie, „şcoala va fi responsabilă, flexibilă, deschisă, reînnoită, consolidată”. Consiliul de administraţie al şcolii va alege cel mai potrivit scenariu.

 

Cele şapte modele pentru începutul anului de studii 2020-2021, aşa cum apar pe site-ul Ministerului Educaţiei de la Chişinău:

 

Modelul 1: „Prezenţa fizică 100% la şcoală”. Este aplicabil în cazul şcolilor, al claselor cu un număr raţional de elevi, în corespundere cu normativele sanitaro-epidemiologice de stat.

 

Modelul 2: „Învăţarea în 2 schimburi” în condiţiile contextului pandemic, în cazul şcolilor cu mulţi elevi, cu multe clase la paralelă,  organizarea activităţii educaţionale se poate realiza în 2 schimburi.

 

Modelul 3: „Învăţarea combinată” presupune împărţirea şcolii în zile de prezenţă şi în zile de comunicare la distanţă: pe rând – o zi se vine la şcoală, o zi are loc comunicarea la distanţă, inclusiv online.

 

Modelul 4: „Învăţarea de tip hibrid” presupune împărţirea clasei în două grupe: pe rând o zi se vine la şcoală, o zi se fac lecţii online.

 

Modelul 5: „Învăţarea alternantă” are la bază împărţirea clasei în două schimburi: pe rând o săptămână se vine la şcoală, o săptămână se fac lecţii online.

 

Modelul 6: „Învăţarea la distanţă inclusiv online”  acest model se aplică în anumite cazuri punctuale de forţă majoră locală, multe cazuri de Covid pozitiv ȋntr-o clasă/ şcoală/ localitate, cu respectarea izolării.

 

Modelul 7: „Învăţarea mixtă” modelul dat presupune îmbinarea a două sau trei dintre modelele prezentate mai sus.

 

 

 

 

Sursa: www.spotmedia.ro