O bancă a şters o datorie de peste 43.000 franci elveţieni şi a închis creditul unei familii din Bucureşti cu ajutorul unui conciliator. Totul s-a întâmplat în mai puţin de jumătate de an de la momentul depunerii cererii. Familia cu trei copii, care îşi achita cu greu ratele, mai avea încă un credit tot în franci elveţieni la o altă bancă. În acest caz s-a obţinut reducerea cu 30% a împrumutului.
Irina: Am avut de ales, ce facem, mergem înainte sau renunţăm la tot? Nu puteai să renunţi, că şi dacă dădeai apartamentul sau toate bunurile, rămâneai dator la bănci. Am luat decizia împreună cu părinţii mei să mutăm copiii la Roman, eu am trei copii, să facem noi naveta, ca noi doi să putem lucra. Soţul avea două servicii, eu la fel, ca să putem plăti ratele ca banca să nu ia casa.
Liviu Fenoghen director CSALB: În acest caz era vorba despre două bănci, două credite, amândouă acordate în franci elveţieni faţă de două banci. Într-un caz a fost o reducere de 30%, în celălalt caz, a fost o reducere totală. Practic a fost o ştergere de peste 43.000 de franci elveţieni.
Starea de urgenţă a îngreunat procedurile de soluţionare a litigiilor bancare, pentru că discuţiile între consumator, conciliator şi bănci s-a făcut prin telefon şi email.
Alina Radu, conciliator: Nu a fost un caz uşor, a fost destul de dificil, a necesitat multe discuţii. A fost o provocare suplimentară faptul că s-a suprapus peste perioada crizei sanitare, în starea de urgenţă.
Pentru a putea obţine o reducere a creditului, consumatorii trebuie să treacă prin una dintre următoarele situaţii.
Liviu Fenoghen, director CSALB: Creşterea cheltuielilor pe care le resimte familia, pierderea veniturilor pe perioadă determinată sau nedeterminată, şomaj, cazuri de boală. Sau pot fi cazuri fericite dar care au acelaşi efect, reducerea veniturilor din care poţi să plăteşti ratele către bancă.
Alina Radu, conciliator: Să-şi motiveze bine cererea, să explice situaţia, ce îşi doresc, de ce îşi doresc. Ce anume motivează solicitarea pe care o fac. Documentele justificative sunt extrem de importante.
De la începutul anului şi până acum 1.300 de români au depus cereri pentru soluţionarea litigiilor bancare, dintre care aproximativ 740 doar în perioada pandemiei.
Sursa: www.digi24.ro