Ministerul Muncii a publicat un ghid pentru angajatori şi salariaţi pentru revenirea la serviciu, între măsurile necesare fiind verificarea temperaturii angajaţilor, program de lucru decalat, culoare speciale de circulaţie în interiorul firmelor, dezinfecţia suprafeţelor de lucru, munca la distanţă acolo unde este posibil.
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale a publicat Ordinul privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS Cov-2 şi pentru asigurarea desfăşurării activităţii la locul de muncă în condiţii de securitate şi sănătate în muncă, pe perioada stării de alertă. Ordinul comun este semnat de ministrul Muncii, Violeta Alexandru şi de ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru.
Documentul stabileşte măsurile pe care toţi angajatorii din sectorul public şi din privat trebuie să le implementeze pe durata stării de alertă pentru prevenirea răspândirii coronavirusului SARS Cov-2.
În completarea ordinului comun care a fost publicat în Monitorul Oficial, a fost elaborat şi un Ghid pentru revenirea la muncă în condiţii de siguranţă pentru angajaţi şi angajatori.
Între măsurile prevăzute în ghid se regăsesc:
– menţinerea distanţei sociale de minimum 1,5 metri în toate zonele publice;
– menţinerea igienei riguroase a mâinilor, cu ap ă şi săpun, timp de cel puţin 20 de secunde sau cu dezinfectanţi avizaţi, ori de câte ori este nevoie;
– evitarea atingerii feţei cu mâinile nespălate/nedezinfectate;
– menţinerea igienei respiraţiei: tuse şi/sau strănut ( în plica cotului sau în serveţel de unică folosinţă), rinoree (în şerveţel de unică folosinţă).
Obligaţiile angajatorilor:
- afişează, la intrare şi în cele mai vizibile locuri din unitate, regulile de conduită obligatorie pentru angajaţi şi pentru toate persoanele care intră în spaţiul organizat de angajator, cu privire la prevenirea
- îmbolnăvirilor cu coronavirusul SARS CoV – 2;
- informează angajaţii, prioritar prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare şi de răspândire a virusului, la măsurile de protecţie şi la regulile de distanţare socială care se aplică în cadrul unităţii, precum şi cu privire la regulile pentru gestionarea situaţiilor în care angajaţii sau alte persoane care au acces la locul de muncă prezintă simptome ale infectării cu coronaviru sul SARS CoV – 2;
- poate asigura echipamente individuale specifice de protecţie împotriva răspândirii coronavirusului SARS CoV – 2 (mască de protecţie, mănuşi) prin consultare cu responsabilul cu SSM, în funcţie de specificul activităţii;
- în cazul angajatorilor cu un număr mai mare de 50 de angajaţi care desfăşoară activitatea în acelaşi spaţiu de lucru, angajatorul poate individualiza programul de lucru al angajaţilor, astfel încât între aceştia să se asigure existenţa unui interval de minimum o oră la începerea şi la terminarea programului de muncă, pe parcursul a minimum trei ore, în tranşe de cel puţin 20% din personal, fără a afecta durata programului normal de lucru (măsura are în vedere inclusiv spaţiile de lucru cu mai mult de 50 de angajaţi, indiferent dacă salariaţii aparţin unor angajatori diferiţi, fără a afecta durata programului normal de lucru);
- dezinfectează, utilizând substanţe aprobate pentru combaterea coronavirusul SARS Cov – 2, în mod regulat, spaţiile comune şi spaţiile de lucru din instituţie (minimum o dată pe săptămână şi de câte ori este necesar);
- achiziţionează instrumente de verificare a temperaturii pentru triajul angajaţilor la începerea programului de lucru şi de câte ori este necesar pe parcursul programului;
- desemnează un responsabil pentru triajul observaţional şi verificarea temperaturii la intrarea în incintă;
- asigură culoare speciale de circulaţie pentru angajaţi, în vederea evitării aglomeraţiei în interiorul clădirii;
- stabileşte consultări cu reprezentanţii angajaţilor cu responsabilităţi specifice în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi, după caz, cu membrii Comitetului de Securitate şi Sănătate în Muncă;
- asigură comunicarea permanentă cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a monitoriza starea de sănătate a angajaţilor, astfel încât aceştia să poată beneficia de măsuri preventive prevăzute la nivel naţional pentru combaterea răspândirii coronavirusului SARS CoV – 2;
- dezinfectează, regulat, balustradele, mânerele uşilor şi ferestrelor din unitate;
- separă circuitele de intrare de cele de ieşire de la sediul companiei/instituţiei, acolo unde este posibil;
- se asigură că, în sediul unităţii, furnizorii externi, companiile externe, subcontractanţii, persoanele care intră în sediu/publicul/beneficiarii serviciilor prestate/clienţii respectă măsurile de protecţie stabilite de acesta;
- asigură acordarea pauzelor de masă eşalonat, cu respectarea distanţei de minimum 1,5 metri între angajaţi;
- asigură continuarea activităţii profesionale la distanţă, de câte ori este posibil;
- asigură organizarea reîntoarcerii la locul de muncă etapizat, în funcţie de caracteristicile epidemiologice locale;
- poate crea spaţii special amenajate pentru angajaţii care aparţin grupurilor vulnerabile (persoane cu boli cronice, persoane cu vârstă peste 65 ani);
- amenajează spaţiul de lucru (birouri), astfel încât să se poată păstra distanţa fizică între angajaţi, prin stabilirea unui număr fix de persoane care pot lucra în aceeaşi încăpere şi montarea, acolo unde este posibil, a unor separatoare de plastic între birouri;
- amplasează dozatoare cu soluţii dezinfectante la intrarea în unitate, precum şi în fiecare sector al locului de muncă;
- limitează deplasările în afara companiei/instituţiei, atunci când acestea nu sunt esenţiale;
- pune la dispoziţia angajaţilor produse de igienă personală (săpun, dezinfectant pentru mâini, etc.) şi produse pentru dezinfectarea suprafeţelor.
Obligaţiile angajaţilor:
- respectă toate instrucţiunile prevăzute în planul de prevenire şi protecţie şi instrucţiunile proprii de securitate şi sănătate în muncă întocmite de către angajator pentru prevenirea răspândirii coronavirusului SARS CoV – 2;
- poartă echipament de protecţie la locul de muncă;
- respectă regulile de igienă;
- evită spaţiile comune;
- dezinfectează, periodic, suprafeţele şi obiectele pe care le atinge (birou, tastatură, telefon fix, imprimantă);
- în cazul muncii la domiciliu sau a telemuncii, angajaţii îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea angajatorului şi în conformitate cu pregătirea şi instruirea lor, precum şi cu instrucţiunile primite din partea angajatorului, în condiţii de siguranţă;
- anunţă imediat angajatorul dacă prezintă, la începutul sau în timpul programului de lucru, simptome ale infectării cu coronavirusul SARS CoV- 2 (tuse, strănut, rinoree, dificultăţi respiratorii, febră, stare generală alterată);
- RĂMÂNE ACASĂ dacă, înaintea începerii programului de lucru, prezintă simptome ale infectării cu coronavirusul SARS CoV- 2 !
Sursa: www.g4media.ro