Zilele acestea, în contextul înfiorătoarelor crime din Caracal, românii au reînceput să dezbată riscurile autostopului. Din păcate, în absenţa unui sistem de transport în comun bine pus la punct, mulţi cetăţeni sunt nevoiţi să apeleze la maşinile de ocazie pentru a circula dintr-o localitate în alta. Totuşi, ce spune legea despre această practică?

 

Aşa-numita lege împotriva autostopului a intrat în vigoare în iunie 2015. Este vorba despre Legea nr. 129/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. Cu alte cuvinte, autostopul este reglementat în România prin Legea Taximetriei, care la Art. 7 stipulează următoarele norme:

 

Autostopul – Ce spune legea despre deplasarea în maşini de ocazie

(1) Transportul în regim de taxi sau transportul în regim de închiriere se execută numai de către transportatori autorizaţi, care deţin autorizaţii taxi valabile, în cazul transportului în regim de taxi, sau copii conforme valabile, în cazul transportului în regim de închiriere, eliberate în condiţiile prezentei legii, pentru fiecare autovehicul utilizat;

(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor alin. (1);

(3) Este interzis transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deţine pentru acesta autorizaţie taxi valabilă, potrivit prevederilor alin. (1), ori altă autorizaţie valabilă.

 

După cum vedem, legea interzice doar transportul contra cost de persoane de către un şofer care nu deţine autorizaţie. Dacă acesta nu solicită remuneraţie în schimbul serviciului său, se consideră că nu încalcă prevederile actului normativ.

 

După cum se arată în expunerea de motive anexată legii, măsurile de mai sus au fost introduse deoarece „aceste practici ilicite determină efecte negative majore asupra activităţii economice a întreprinderilor autorizate, asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport rutier de persoane neautorizate, cât şi asupra siguranţei circulaţiei rutiere”. Observăm că siguranţa călătorului nu este listată drept argument.

 

În plus, Ministerul Transporturilor consideră că aceste practici îngreunează asigurarea unui mediu concurenţial corect pe piaţa transportului rutier de persoane. Cu toate acestea, în anumite situaţii, cetăţenii respectivi fie nu au o alternativă de transport, fie nu dispun de resursele financiare necesare deplasării interurbane cu taxiul.

 

 

 

Sursa: www.auto-bild.ro