Deoarece Legea nr. 15/2016 stabileşte că încălcarea interdicţiei de a fuma este o abatere disciplinară gravă, angajatorii vor putea să recurgă la sancţiuni precum desfacerea contractului individual de muncă sau chiar plata unor despăgubiri care să acopere prejudiciul cauzat prin încălcarea regulilor privind fumatul, recomandă Guvernul. Acesta recomandă ca administratorii de spaţii publice închise şi locuri de muncă să afişeze lângă indicatorul cu „Fumatul interzis” şi numărul de telefon al celei mai apropiate unităţi de poliţie locală sau structuri de poliţie în localităţile în care unde nu există poliţie locală.

Care sunt sancţiunile? Angajaţii care fumează într-un spaţiu închis de la locul de muncă vor putea fi sancţionaţi de către angajator, prin regulamentul intern, sau de către reprezentanţi ai Poliţiei Locale sau Ministerului Afacerilor Interne (MAI) atunci când aceştia constată, în cadrul unei acţiuni de control, că angajatul fumează într-o zonă interzisă. În cazul persoanelor juridice, pe lângă Poliţia Locală şi MAI, sancţiunile pot fi aplicate şi de inspectorii de muncă. Entităţile MAI abilitate să aplice sancţiuni sunt Poliţia Română, Jandarmeria, IGSU, Poliţia de Frontieră. Acestora li se adaugă Poliţia Locală ce nu este în subordinea MAI.

Sancţiunile ce pot fi stabilite de angajator sunt sancţiunile din Codul muncii, anume avertismentul scris, retrogradarea din funcţie pentru o durată de cel mult 60 de zile, reducerea salariului de bază şi/sau indemnizaţiei de conducere pe o durată de 1-3 luni cu 5-10%, desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

Persoanele fizice riscă o amendă de la 100 la 500 de lei, iar persoanele juridice care administrează spaţiile sunt pasibile de o amendă contravenţională de 5.000 lei (prima abatere), amendă contravenţională de 10.000 lei şi suspendarea activităţii până la remedierea situaţiei (a doua abatere), amendă contravenţională de 15.000 şi închiderea unităţii la următoarea abatere.

Digi 24