Castelul Versailles, unul dintre cele mai vizitate monumente din patrimoniul francez şi dintre cele mai cunoscute în străinătate, lansează o marcă de delicatese prin care va comercializa preparatele pe care le mâncau regele Ludovic al XIV-lea şi ceilalţi oameni de la curtea sa.

Marca are "ambiţii" mondiale, iar "obiectivul clar definit" sunt produsele de top, "în concurenţă directă cu alte case de prestigiu precum Fauchon şi Hédiard şi în cele mai bune puncte de vânzare din lume", a anunţat într-un comunicat Castelul Versailles, care a încredinţat acea licenţă companiei Oh! Légumes Oubliés, ce are sediul în sud-vestul Franţei.

Produsele, toate cu certificate provenind din agricultura bio, vor fi vândute în trei game: "Jardin Royal" pentru fructe şi legume (gemuri, conserve, dulceţuri şi compoturi), "Gourmandise de la Reine" pentru dulciurile după care se dădea în vânt regina Marie-Antoinette (bomboane cu miere, siropuri din plante, inclusiv din verbină şi mentă) şi "Plaisirs du Roi" pentru gastronomie, o gamă în care se regăsesc mai ales foie gras, "o modă lansată de Louis al XIV-lea", dar şi trufele Périgord, supe şi ciorbe, condimente.

Regelui Ludovic al XIV-lea, supranumit "Regele Soare", îi plăceau mai ales pepenele verde, piersicile, smochinele şi mazărea. Vorbind despre aceasta din urmă, marchiza de Sévigné a evocat "nerăbdarea" şi "bucuria" regelui de a mânca mazăre "chiar şi cu riscul unei indigestii". "Mazărea este o modă... care face furori", scria ea.

Cu ajutorul lui Le Nôtre şi La Quintinie, cei doi grădinari ai săi, Ludovic al XIV-lea a făcut din grădinile de la Versailles şi din grădina de legume regală "un teren de experimentare excepţional" pentru a-şi îmbogăţi masa cu produse tot mai diverse şi mai inedite, se afirmă în comunicatul emis de Palatul de la Versailles. În serele şi în grădina regelui se cultivau sparanghel, vinete, smochine, fasole verde, căpşuni, caise, păstârnac, rubarbă, soc. Louis al XIV-lea era un gurmand incorigibil, potrivit cronicilor din epocă.

Produsele vor fi disponibile la Versailles şi în raioanele "gourmet" din marile magazine pariziene, dar şi în Elveţia şi pe site-ul www.chateauversailles-epiceriefine.com. Ulterior, ele vor fi distribuite şi în magazine de lux şi în aeroporturile din lumea întreagă.

Veniturile care vor fi obţinute vor servi la finanţarea castelului şi a activităţilor sale (restaurări, manifestări culturale, expoziţii).