Litoralul Mării Negre nu înseamnă doar cluburile de fiţe din Mamaia sau petrecerile hippy din Vama Veche. Puţină lume ştie că în afara celebrei Evangelia, epava simbol al Costineştiului, Marea Neagră este împânzită de nave scufundate.
Fie că este vorba despre accidente navale, situaţii meteo deosebite sau dorinţa de îmbogăţire pe seama asiguratorilor, epavele de pe litoralul românesc ascund poveşti fascinante. De la mineraliere la cargouri, de la submarine sovietice la vase din lemn, vechi de zeci, sute, sau chiar mii de ani, epavele din Marea Neagră pot fi explorate în linişte alături de profesionişti fiind un real punct de atracţie turistică.
În zona Năvodariului se află epava navei Bremen, scufundată în timpul celui de-al doilea Război Mondial. Aceasta se afla la adâncime mică, aproximativ zece metri, pe un fund de nisip, destul de greu accesibilă pentru scufundările de agrement din cauza apropierii de poligonul militar de la Capul Midia. Epava a fost cercetată până acum doar de scafandrii militari.
În zona portului Constanţa găsim două epave cercetate de scafandrii amatori: Yu Xiu şi Paris. În seara de 4 ianuarie 1995, două nave străine, „Paris” (pavilion Malta) şi „You Xiu” (pavilion Hong Kong), s-au scufundat lângă digul de Nord al portului Constanţa. Nu mai puţin de 54 de marinari, 27 de chinezi, 23 de filipinezi, trei greci şi un bulgar, şi-au pierdut vieţile în apele reci şi învolburate ale Marii Negre. A fost unul dintre cele mai cumplite accidente navale din România.
Tot în dreptul zonei metropolitane găsim o altă epavă. Vishva Shanti s-a scufundat la 1 martie 1968, fiind abandonată de echipaj. Nava a fost ruptă în trei părţi, partea din spate fiind recuperată şi data autorităţilor române. Investigaţiile au dovedit că vina naufragiului aparţine căpitanului şi echipajului care au condus nava într-o direcţie greşită, în dig. Din partea recuperată de autorităţile romane s-a construit motonava Vrancea.
În sudul oraşului Constanţa găsim epava cargoului Sadu. Construit la Brăila în anul 1976, cargoul şi-a găsit sfârşitul în decembrie 1988. Ancora a crăpat, iar problemele la motor au agravat situaţia. Vasul a fost dus de curenţi şi de valuri până în digul de protecţie din nordul portului Constanţa. Lovindu-se de acesta s-a scufundat rapid.
În dreptul Capului Tuzla zace o altă epavă. La 26 iunie 1941, două distrugătoare mari de 3.000 tone “Moskva”- conducătoare de flotila şi “Harkov” au executat o misiune de cercetare prin luptă pentru a sonda capacitatea de ripostă a forţelor romane. Distrugătoarele sovietice au executat o întoarcere pentru a ieşi din zona de tir a bateriei române, iar în cursul manevrei Moskva a lovit barajele lansate în perioada 15-21 iunie 1941 în dreptul capului Tuzla. Moskva s-a rupt în două şi s-a scufundat imediat, supravieţuind 69 din cei 400 oameni ai echipajului, care au fost salvaţi de vedetele torpiloare şi hidroavioane.
Pe 18 martie 1973, în timp ce era în apropiere de Tuzla, pe cargoul Mitera Zafira a izbucnit un incendiu la bord, distrugând întreaga structură a navei. Fiind abandonată de echipaj, s-a scufundat în scurt timp. Mitera Zafira este distrusă în totalitate în prezent.
Mergem spre sud şi găsim emblematica epava a staţiunii Costineşti: Evangelia. În apropierea epavei s-au găsit şi probabil se mai găsesc încă, multe obiecte de inventar marinăresc, pierdute sau abandonate de cei care s-au ocupat cu jefuirea ei. Evangelia este probabil cea mai cunoscută şi cea mai mediatizata epavă din apele litorale.
În dreptul staţiunii Vama Veche descoperim un alt punct interesant. Epava unei nave africane eşuate în anii ’60. Aceasta nu prezintă interes pentru scufundători, fiind însă unul dintre punctele de reper ale staţiunii Vama Veche. În decursul anilor aceasta epavă a fost folosită ca ţintă de către Marina Militară.
Acestea sunt doar cele mai importante epave din Marea Neagră, numărul lor fiind mult mai mare. Putem alege să ne înghesuim pe plajele moderne, să plecăm cu maşina spre luxul din Bulgaria sau să găsim alternativa unor explorări senzaţionale ale adâncurilor din Marea Neagră.