Pentru că duminică, 25 aprilie, vom sărbători Floriile, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) trage un semnal de alarmă şi le recomandă celor care vor cumpăra peşte, să fie atenţi la aspectul exterior al produsului, să citească modul de etichetare şi să solicite bonul de casă dacă au reclamaţii ulterioare.

Potrivit tradiţiei, în duminica Floriilor se mănâncă peşte, iar ANPC consideră că este esenţial să ne ferim de pericole atunci când consumăm acest aliment.  

În anii anteriori, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a descoperit mai multe nereguli la comercianţi. Printre peşte proaspăt, aceştia amestecau şi peştele alterat. Drept urmare, scrumbia în vid, cu lichid în ambalaj, prezenta consistenţă moale şi miros nespecific.

Şi heringul din Norvegia era vândut sub denumirea de scrumbie de Dunăre, baby hering din Polonia, comercializat sub denumirea de oblet, sau peşte vândut direct de pe paviment.

Ţinând cont că în această perioadă românii vor cumpăra peşte în cantităţi enorme, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor recomandă o atenţie sporită la achiziţionarea de peşte, a preparatelor din peşte preambalate şi a conservelor din peşte.

”Vă recomandăm să nu cumpăraţi peşte sau produse din peşte din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare. Totodată, acesta nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi, astfel, riscaţi să achizitionaţi un produs neconform sau chiar nesigur, care poate să vă afecteze sănătatea”, transmit reprezentanţii ANPC.

Pentru ca produsele din peşte să nu ne pună viaţa în pericol, ANPC consumatorilor să aibă în vedere următoarele aspecte:

– Acordaţi o atenţie deosebită aspectului exterior al produsului, pentru a vă forma o prima apreciere asupra gradului de prospeţime;
– Nu achiziţionaţi produse cu suprafaţa mâzguită, lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai sau produse cu miros şi culoare modificate, aspect de vechi etc.;
– Refuzaţi să cumpăraţi peşte şi produse din peşte dacă aveţi îndoieli asupra gradului de prospeţime, calitatea şi modul de informare prin etichetare;
– Urmăriţi modul de etichetare a peştelui şi a produselor din peşte şi nu cumpăraţi produse preambalate neetichetate.
– Refuzaţi să cumpăraţi peşte şi produse din peşte preambalate, pe ale căror etichete nu este înscrisă data durabilităţii minimale/ data limită de consum sau dacă aceasta este modificată sau a depăşit termenul;
– La cumpărarea peştelui şi produselor din peşte, solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba achiziţia în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea produsului.