Potrivit site-ului  stirileprotv.ro, ANAF a reuşit să-i scandalizeze pe români şi cu altceva decât cu taxe mari plătite după cozi interminabile unor funcţionare lipsite de amabilitate. I-a scandalizat cu o campanie de rebranding pe care a plătit, conform comunicatului oficial dat de Agenţie pe 19 decembrie 2013, 7 milioane de lei fără TVA. Ştiaţi motivul pentru care nu vă plăcea să vă plătiţi impozitele? E simplu: fiindcă Fiscul avea o siglă urâtă. Din fericire, s-a rezolvat. A costat ceva, e drept, dar acum o să vă facă plăcere să daţi bani la stat, fiindcă are o siglă frumoasă.

Din valoarea totală achitata, 6 milioane ni i-a dat Uniunea Europeană, ANAF plătind  doar 1 milion de lei. Partea cea mai vizibilă a rebrandingului e o siglă care circulă deja pe Internet şi face parte dintr-o nouă identitate vizuală destinată Fiscului. Scopul schimbării de identitate vizuală, potrivit aceluiaşi comunicat :“Creşterea gradului de conformare voluntară a contribuabililor prin consolidarea civismului fiscal”. Mai pe româneşte, să vă fie drag să mergeţi la Circa Financiară de la 1 ianuarie, când s-a introdus oficial nouă sigla.

Sigur, orice preţ poate fi susţinut, însă, comparativ, sigla a fost realmente exorbitantă. În 2008 Pepsi a plătit un milion de dolari pentru noua siglă în timp ce Logo-ul Olimpiadei de la Londra din 2012 a costat 625.000 de euro. Enron i-a plătit în 1997, când era una dintre cele mai mari companii din lume, 33.000 de dolari lui Paul Rand, probabil cel mai important designer de logo-uri comerciale din secolul XX, iar Microsoft şi-a schimbat logo-ul pe gratis, dând tema la departamentul de creaţie.

Însă la noi orice este posibil. N-ar fi prima siglă a unei instituţii publică care stârneşte reacţii aprinse. În 2010 Ministerul Turismului a cheltuit 900.000 de euro pe faimoasa frunză a Elenei Udrea, 90% din suma fiind însă dată pe cercetări de piaţă, după cum s-a aflat ulterior. Realitatea e însă undeva la mijloc: brandingul nu-i rău în sine, iar multe instituţii sigur ar avea nevoie de o identitate vizuală mai proaspătă, făcută de profesionişti. Rebrandingul ANAF cuprinde nu doar o siglă, ci şi, printre altele, un training de comunicare pentru 188 de funcţionari.