Aproape 19.500 de companii din Olanda, Germania, Austria, Franţa şi Cipru, adică 3% din numărul total de firme active din economia locală au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de peste 410 miliarde lei (92 miliarde de euro), respectiv peste 35% din businessul total al companiilor româneşti anul trecut, potrivit Ziarului Financiar.
Companiile din România (642.000 de firme care au depus bilanţ pentru 2012 la Ministerul Finanţelor) au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 1.129 mld. lei (253 mld. euro), în scădere cu 39 mld. lei faţă de 2012, iar 36% din acest rulaj aparţine companiilor înregistrate în Olanda, Germania, Austria, Franţa şi Cipru.
Cele cinci ţări ocupă primele cinci poziţii în topul investitorilor străini după cifra de afaceri realizată în România în 2012, un clasament în care investitorii înregistraţi în Olanda conduc detaşat cu o pondere de 13% (150 mld. lei) în cifra de afaceri totală a companiilor din România.
Companiile olandeze au avut o cifră de afaceri de 149 miliarde de lei şi au înregistrat un profit net de 6,1 miliarde de lei.
Poziţia Olandei este explicată însă de numărul mare de companii americane, italiene, franceze, germane, belgiene, de investitori cu origini în Turcia sau Rusia, dar şi antreprenori locali care îşi derulează afacerile din România prin intermediul unor companii înregistrate în Olanda. Astfel, în topul celor mai mari 50 de companii cu capital majoritar olandez din România sunt doar două businessuri “născute” în Olanda - ING Asigurări de Viaţă şi Unilever – printre celelalte 48 de firme se numără Lukoil, Ford, Vodafone, Coca-Cola, Ikea, Enel, Mega Image.
Olanda, Germania, Austria, Franţa şi Cipru – cele mai mari cinci state după cifra de afaceri a companiilor cu capital majoritar în aceste ţări în România – au avut anul trecut 19.500 de companii active pe piaţa locală, respectiv firme care au depus bilanţ financiar pentru 2012. Ca pondere, aceste companii reprezintă doar 3% din numărul total de firme active pe piaţa locală, potrivit datelor Registrului Comerţului. Ele au însă 35% din profitul companiilor locale şi 17% din angajaţii din businessul românesc.