Băncile din România au obligaţia să raporteze către ANAF, în fiecare zi, începând cu 1 iulie, lista persoanelor fizice sau juridice care îşi deschid sau închid un cont bancar, de orice fel, dar şi dacă cineva închiriază sau renunţă la o cutie de valori, potrivit Codului de Procedură Fiscală. De asemenea, băncile vor trebui să raporteze Fiscului datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură pentru conturile.
De asemenea, conform reglementărilor în vigoare, instituţiile de credit sunt obligate ca, la solicitarea Fiscului, să comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitării, toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum şi informaţiile şi documentele privind operaţiunile derulate prin respectivele conturi.
Totuşi, în primele trei luni ale anului, băncile au transmis doar raportări simplificate către ANAF, astfel încât instituţia a decis să amâne, până la 1 iulie, termenul de la care băncile vor fi obligate să raporteze zilnic informaţiile despre conturile bancare deschise şi închise.
Potrivit Ordinului preşedintelui ANAF nr. 1.106/2016, publicat pe 31 martie în Monitorul Oficial, dar şi a informaţiilor publicate de ANAF, sistemele informatice ale băncilor nu au fost adaptate noilor reglementări în timp util, astfel încât acestora le-au mai fost alocate trei luni pentru a se pune la punct. Practic, până ieri, băncile au putut transmite rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise, precum şi informaţiile şi documentele privind operaţiunile derulate prin respectivele conturi în formatul şi modalităţile existente până acum.
Până la finalul anului 2015, în baza reglementărilor vechiului Cod de procedură fiscală, băncile erau de asemenea obligate să transmită către ANAF mai multe date despre conturile deţinute de clienţii lor. Totuşi, instituţiile de credit nu erau obligate să furnizeze zilnic sau periodic informaţii detaliate, aşa cum se va întâmpla pe viitor.
Mai exact, până la intrarea în vigoare a noilor dispoziţii, băncile erau obligate să comunice organelor fiscale lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entităţi fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi, forma juridică pe care aceştia o au şi domiciliul sau sediul acestora, potrivit avocatnet.ro.
Comunicarea se realiza bilunar, cu referire la conturile deschise sau închise in perioada anterioară acesteia. Totodată, instituţiile de credit erau obligate să furnizeze anumite date Fiscului, însă doar la cererea acestuia, prevedere ce se păstrează de altfel şi în cuprinsul Codului de procedură fiscală aplicabil în 2016.
Astfel, la solicitarea organelor fiscale ale ANAF, băncile trebuie să comunice următoarele informaţii: toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea; datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură; daca debitorul are sau nu închiriate casete de valori. Solicitarea se face pentru fiecare titular in parte.