Firmele din România vor trebui să înlocuiască, într-un an şi jumătate, casele de marcat fiscale cu role de hârtie cu case de marcat cu jurnal electronic, a anunţat miercuri, la Palatul Victoria, ministrul Finanţelor Publice, Ioana-Maria Petrescu.
Iniţiativa face parte dintr-un set de măsuri de reducere a evaziunii fiscale pe care îl va promova Ministerul Finanţelor Publice, alături de introducerea unei loterii fiscale şi de schimbul automat de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi bănci.
România este singura ţară din Europa care încă mai utilizează case de marcat cu role de hârtie, în timp ce casele de marcat cu jurnal electronic pot fi conectate la un server central, iar MFP poate urmări tranzacţiile şi poate combate evaziunea pe TVA, a arătat ministrul Finanţelor.
În plus, a adăugat Petrescu, măsura va duce la reducerea costurilor pe care le au companiile cu depozitarea rolelor de hârtie, care trebuie păstrate un număr de ani, costurile fiind de 150 de euro pe an, pe casă de marcat.
Măsura va fi implementată pe un orizont de timp de un an şi jumătate, firmele mari urmând să adopte casele de marcat cu jurnal electronic într-o perioadă de timp mai scurtă, în timp ce IMM-urile vor avea mai mult timp la dispoziţie.
O altă măsură din pachetul de măsuri antievaziune este introducerea unei loterii fiscale, aşa cum s-a întâmplat în state precum Slovacia, Malta sau Portugalia, în timp ce în Polonia este în curs de implementare.
Petrescu a explicat că va fi o loterie online, în fiecare lună, iar participanţii vor putea înscrie online detalii de pe bonul fiscal.
O a treia măsură avută în vedere de MFP este schimbul automat de informaţii între ANAF şi bănci, lunar, pe rulaje şi tranzacţii, scopul fiind reducerea marii evaziuni fiscale.
Această măsură, a arătat oficialul MFP, este parte a unui proiect mai larg, început în urmă cu câteva luni, când România a semnat la Berlin un acord de schimb de informaţii fiscale cu alte 52 de state, prin intermediul unei baze de date comune, care va funcţiona începând cu anul 2017.
Introducerea loteriei fiscale şi a caselor de marcat conectate online cu administraţia fiscală se numără şi printre recomandările unui studiu realizat de compania de consultanţă PricewaterhouseCoopers /PWC/ şi Mastercard, prezentat miercuri la Palatul Victoria.