Toate calculele privind inflaţia au fost date peste tot în lume de evoluţia preţului la petrol. Cotaţiile sunt în continuare în scădere. La Londra, barilul a coborât la 37 de dolari, iar la New York cotaţiile sunt la 35 de dolari. Câţiva dolari şi vom avea cele mai mici preţuri din ultimii 11 ani.
Acestea sunt însă referinţe mari de piaţă, pentru anumite sortimente de petrol cu anumite caracteristici. Sunt, de fapt, mai mult baze de calcul pentru derivate.
În realitate, petrolul a ajuns să se vândă mult, mult mai ieftin. Potrivti unor date citate de Bloomberg, Irakul vine acum către clienţi asiatici la 25 de dolari barilul.
În vestul Canadei se vinde la 22 de dolari barilul. E drept, e un sortiment mai greu, mai dificil şi mai costisitor de procesat.
Experţii susţin că la aceste preţuri, o treime din exploatările de ţiţei din această lume nu mai sunt viabile.
Şi cu toate aceastea, perspectiva este de a alimenta şi mai mult pieţele. Pentru că încasează puţin, producătorii sunt gata să extragă mai mult ca să compenseze şi atunci excedentul de tiţei va fi şi mai mare.
La noi, în acest context, am avut câteva reduceri de preţ ale carburanţilor. Ultima dată, Petrom a făcut modificări doar la motorină, după ce săptămâna trecută a tăiat de două ori preţurile şi la motorină, şi la benzină. Motorina a intrat bine sub 5 lei, iar benzina este tot pe acolo, chiar şi la cele mai scumpe staţii din ţară.
Din păcate, costurile ţiţeiului reprezintă mai puţin de o treime din preţul plătit de noi la pompă şi din această cauză, scăderile materiei prime nu se văd atât de agresiv la pompă. Jumătate din ce plătim reprezintă însă taxe.