Noile reguli, amânate în mod repetat, vor guverna emisiile de poluanţi nocivi, cum ar fi particulele fine, hidrocarburile şi monoxidul de carbon.
După întârzieri repetate, Comisia Europeană este de aşteptat să adopte miercuri reglementările Euro 7 privind poluarea ţevilor de evacuare.
Reglementările vor limita şi mai mult emisiile de poluanţi nocivi, cum ar fi particulele fine, hidrocarburile şi monoxidul de carbon din maşinile şi camioanele pe benzină şi diesel şi vor înlocui reglementările Euro 6 existente, în vigoare din 2014.
Euro 7 va reprezenta setul definitoriu al parametrilor de poluare pentru generaţia finală de motoare cu ardere în Europa, UE intenţionând să permită vânzarea numai vehiculelor cu emisii zero după 2035.
Cea mai recentă amânare a adopţiei a fost din 20 iulie. Acea dată în sine a fost amânată de la 5 aprilie – şi din al patrulea trimestru din 2021 înainte de aceasta. Încă nu există nicio garanţie că vor fi adoptate miercuri, spun oficialii.
După ce Comisia Europeană adoptă regulile, un proces de „co-decizie” va decide forma finală şi procesul de implementare. Este posibil ca acestea să intre în vigoare nu mai devreme de 2025 – şi, potenţial, chiar şi un an sau doi mai târziu, au declarat surse.
Proces complex de stabilire a regulilor
Oficialii Comisiei Europene au recunoscut întârzierile continue în adoptarea Euro 7. Acestea se datorează unui număr de factori, spun oficialii: complexitatea creării regulilor pentru autoturisme, motociclete şi camioane comerciale în acelaşi timp; necesitatea de a recunoaşte priorităţile tuturor părţilor interesate; şi chiar regulile Fit for 55 care necesită zero emisii până în 2035, care nu au fost anticipate când a început procesul Euro 7.
Pentru unii producători de automobile, aceste întârzieri ridică întrebarea dacă chiar sunt necesare aceste reglementări, având în vedere că proiectarea, testarea şi implementarea acestora vor fi costisitoare şi consumatoare de timp. În acelaşi timp, pentru că mărcile europene se grăbesc să-şi electrifice gamele cu mult înainte de termenul limită din 2035.
„Nu suntem prea convinşi de beneficiile Euro 7”, a declarat Paul Greening, director pentru emisii şi combustibili la grupul de producători auto ACEA, la evenimentul de la Bruxelles. Atât obiectivele de CO2, cât şi Euro 7 sunt factori pentru zero emisii, a spus el.
Într-un scenariu probabil, regulile Euro 7 s-ar aplica unei singure generaţii de modele începând cu aproximativ 2026, dar până în 2035 doar un procent mic de maşini noi ar fi încă lansate cu propulsoare pe benzină sau diesel.
Întrucât mulţi producători de automobile anunţă deja planuri de a lansa doar vehicule cu emisii zero până în 2030, o investiţie mare în Euro 7 „nu are sens”, a spus Greening, ca răspuns la o întrebare la evenimentul de la Bruxelles.
„Realitatea de a investi în Euro 7 pentru o rentabilitate scurtă şi într-o piaţă de afaceri foarte dificilă în acest moment, cu multe presiuni asupra industriei, devine din ce în ce mai complexă”, a spus el,
Panagiota Dilara, liderul echipei pentru emisiile vehiculelor la CE, a spus că Euro 7 înseamnă mult mai mult decât doar emisiile autoturismelor. Include camioanele comerciale – care este puţin probabil să fie complet electrice până în 2035 – precum şi emisiile non-combustibile de la vehicule, cum ar fi praful de frână şi particulele de anvelope, a spus ea.
Impactul asupra sănătăţii
Un aspect mai important, spun susţinătorii, este că beneficiile reducerii poluanţilor din ţeava de eşapament se vor extinde mult în viitor, multe maşini şi camioane cu ardere internă vândute chiar şi la mijlocul anilor 2030, probabil că vor fi încă pe drum în anii 2040. Dacă sunt semnificativ mai curate decât vehiculele care îndeplinesc standardele actuale Euro 6, asta ar putea însemna mii de vieţi salvate.
Agenţia Europeană de Mediu spune că peste 300.000 de decese în UE în 2019 au fost atribuite poluării aerului.
Acest punct a fost susţinut de Francois Wakenhut, şeful unităţii pentru aer curat şi politică urbană din cadrul CE. „Trebuie să îmbunătăţim performanţa generală a tuturor sectoarelor care poartă responsabilitatea pentru nivelurile de emisii şi, cu siguranţă, sectorul transportului rutier suportă o parte din aceasta”, a spus el. „Nu mai mult decât cota sa, dar această pondere trebuie abordată”.
Sursa: www.playtech.ro