Taxa aplicată pe viitoarea autostradă de pe Valea Prahovei va fi, raportată la puterea de cumpărare a românilor, mai mare faţă de cele percepute pe majoritatea autostrăzilor din fostele ţări comuniste.

Cu un tarif pentru automobile de 6,3 euro, fără TVA, la suta de kilometri, circulaţia pe autostrada Ploieşti-Braşov va fi un lux pentru majoritatea românilor. Oricum tarifele cunt comparabile cu cele aplicate în alte ţări din centrul sau estul Europei unde veniturile sunt mai mari.


Tarifele în Polonia variază în plaja de 4-6 euro pe suta de kilometri. Spre exemplu parcurgerea distanţei Rusoci (Gdansk) – Nowa Wies (Torun), 150 de kilometri costă 30 de zloţi, adică 20 de zloţi la suta de kilometri, echivalentul a 4,65 euro pe suta de kilometri, mult mai puţin decât pe Valea Prahovei, unde tariful este de 6,4 euro, fără TVA. Veniturile medii nete lunare sunt de 763 euro, mult peste nivelul din România, de 589 de euro.

Cu toate acestea Comisia Naţională de Prognoză care propune nivelul de 6,3 euro, fără TVA, la suta de kilometri susţine că taxa din România este comparabilă cu media europeană.

O autostradă ceva mai scumpă în Polonia este cea care pleacă de la graniţa cu Germania la Swiecko şi ajunge la Konin (centrul Poloniei). Parcurgerea distanţei de 270 de kilometri se face contra unei taxe de 75 de zloţi, adică 6,4 euro pe suta de kilometri.

Parcurgerea unei autostrăzi scurte, cum ar fi cea de 110 kilometri dintre Konin şi Strykow, costă 10 zloţi, adică 9 zloţi la suta de kilometri, echivalentul a 2,09 euro.

Croaţia are autostrăzi ceva mai scumpe. Aici cu zece euro, adică aproximativ 77 de kuna, se poate merge pe autostrada A1 de la Zagreb la Rijeka, adică 161 kilometri. Aceasta înseamnă 6,25 de euro pe suta de kilometri. Pentru autostrada A3, de la Zagreb la Osijek, 245 de kilometri de autostradă, tariful este de 135 de kuna adică 55 de kuna la suta de kilometri, echivalentul a 7,4 euro la suta de kilometri. Autostrada A4, Zagreb – Gorikan, 93 de kilometri costă 47 de kuna, ceea ce duce în final la un preţ de 6,8 euro la suta de kilometri. Salariul mediu net în această ţară este însă de 858 de euro peste cel din România de 589 de euro.

În Serbia pentru distanţa de aproximativ 200 de kilometri din Aleksinac şi Belgrad se percepe 6 euro deci de două ori mai puţin decât în România.

Acestea sunt singurele ţări foste comuniste care folosesc taxa de autostradă. Ungaria, Cehia, Slovacia, Slovenia dar şi Austria folosesc sistemul vinietei, similar celui aplicat în România la parcurgerea drumurilor naţionale. Spre exemplu după ce plăteşte 60 de euro, un ceh poate parcurge întreaga reţea de autostrăzi a acestei ţări care are 1.250 de kilometri, cu aproximativ 50% mai mult decât România. Informaţiile au fost obţinute de pe situl tolls.eu.

Autostrada de pe Valea Prahovei va fi mai scumpă inclusiv faţă de autostrăzi din Grecia. Potrivit sitului sixt.co.uk, parcurgerea diustanţei Thessaloniki (estul Greciei)- Grevena (nord centrul Greciei), respectiv a unei distanţe de 152 de kilometri, costă 2,8 euro.

Tarifele din România vor putea fi indexate. ”Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurşi este limitata la 6,3 euro, fără TVA, şi poate fi supus indexării la data de 01 martie a fiecărui an cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior. Nivelul tarifului perceput este stabilit în funcţie de distanţa parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plăteşte, pentru fiecare 100 km autostradă 8,82 euro fără TVA, iar pentru un HGV şi un bus se plăteşte 12,6 euro fără TVA. Nivelul tarifelor pentru fiecare categorie de vehicul este aproximativ la media taxelor statelor din Uniunea Europeană”, susţine Comisia de Prognoză