În lupta cu poluarea şi încălzirea globală şi, mai ales, după scandalul emisiilor poluante în care au fost implicate Volkswagen şi alte companii auto, multe ţari fac planuri pentru limitarea efectelor nocive ale emisiilor produse de numărul mult prea mare de maşini aflate în circulaţie.
Fie că propun limitarea numărului de maşini, fie că merg până la interzicerea completă a autoturismelor cu motoare diesel şi pe benzină într-un anumit orizont de timp, autorităţile din multe ţări vin cu mai multe propuneri, potrivit Weforum.org.
O soluţie pe termen scurt este şi aceea a interzicerii totale a circulaţiei maşinilor în anumite oraşe sau zone ale oraşelor, soluţie anunţată deja de autorităţile locale din multe oraşe europene şi nu numai.
Madrid
Anul trecut, primarul Madridului, Manuela Carmena, anunţa un plan de a elimina maşinile din centrul oraşului. Astfel, până în mai 2019, pe principala arteră comercială din capitala Spaniei, Gran Via, vor circula doar biciclete, autobuze şi taxiuri, urmând ca, până în 2025, Madridul să interzică complet maşinile cu motoare diesel.
Iniţiativa face parte dintr-un plan mai amplu de reducere a numărului de maşini din oraş, care prevede şi amenzi usturătoare pentru cei care nu respectă regulile şi taxe mai mari de parcare pentru maşinile care poluează.
Oslo
Autorităţile din Oslo intenţionează să interzică permanent circulaţia maşinilor în centrul oraşului până în 2019, cu şase ani înainte ca o interdicţie asemănătoare să intre în vigoare la nivel national în Norvegia.
Capitala Norvegiei va investi masiv în transportul public ecologic şi va înlocui aproape 60 de km de drumuri pentru maşini cu piste de biciclete.
Hamburg
Şi autorităţile din oraşul german Hamburg planuiesc să le dea bătăi de cap şoferilor. În oraş vor exista mai multe piste de biciclete şi zone pietonale decât străzi care să permit accesul maşinilor. Astfel, deşi nu intenţioenază să interzică maşinile, municipalitatea speră ca, în umrătorii 20 de ani, numărul acestora să se injumătăşească, pentru că zonele în care acestea vor putea circula vor fi foarte puţine.
Copenhaga
În Copenhaga deja circulă foarte multe biciclete, iar planul este ca numărul acestora să crească în defavoarea maşinilor. În prezent, jumătate din populaţia oraşului merge cu bicicleta la serviciu în fiecare zi, datorită zonelor destinate doar bicicliştilor, amenajate încă din anii ’60. Capitala daneză are mai mult de 250 de km de piste de biciclete şi procentul cel mai scazut de proprietari de maşini din Europa.
Planul pentru viitor este construirea unei “autostrăzi” pentru biciclete, care să lege suburbiile şi oraşele invecinate de Copenhaga. Oraşul vrea, de asemenea, ca până în 2025, să elimine complet emisiile de dioxid de carbon.
Paris
Parisul vrea să interzică maşinile diesel şi să dubleze numărul pistelor pentru biciclete. Când capitala franceză a restricţionat circulaţia maşinilor după numărul de înmatriculare, în 2014, poluarea a scăzut cu 30%. Acum, oraşul vrea să descurajeze circulaţia maşinilor în centru. Din 2016, şoferii care au maşini fabricate înainte de 1997 nu mai au voie să cuircule cu maşinile în centru în zilele săptămânii, iar dacă o fac, amenzile sunt imense.
Atena
În decembrie 2016, şi capitala Greciei, Atena, a anunţat că va interzice circulaţia maşinilor diesel, până în 2025, în încercarea de a îmbunătăţi calitatea aerului. Municipalitatea a interzis deja circulaţia maşinilor diesel în centru în funcţie de numerele de înmatriculare, dar obiectivul este interzicerea complete în anii următori.
Londra
Şi Londra a anunţat că va interzice maşinile diesel până în 2020. Până atunci, circulaţia maşinilor diesel în cele mai aglomerate zone ale oraşului este taxată cu 10 lire pe zi. În anumite zone ale capitalei Marii Britanii, maşinile diesel sunt deja interzise şi intenţia este interzicerea tuturor maşinilor, în viitorul apropiat.
Bruxelles
Majoritatea străzilor care duc spre centrul Bruxelles-ului – de la cladirea Bursei şi până la Rue Neuve, cea mai mare arteră comercială din capitala Belgiei, au fost dintotdeauna destinate pietonilor. Este a doua cea mai mare zonă fără maşini dintr-un oraş european, după Copenhaga.
Chengdu
O firmă de arhitectură din Chicago vrea să schimbe faţa orasului Chengdu, China fiind cea mai poluată ţară din lume. Arhitecţii americani au contruit o zonă rezidenţială în care este mai uşor să mergi pe jos decât să conduci, cu toate utilităţile la o distanţă de doar 15 minute de mers. Deşi autorităţile din Chengdu nu intenţionează să interzică maşinile complet, acestea vor avea acces pe doar o jumătate din străzile oraşului.
Mexico City
Mexico City vrea să interzică circulaţia a 2 milioane de maşini în centru. În apilie 2016, guvernul local din capitala Mexicului a decis să restricţioneze circulaţia maşinilor în centrul oraşului pe baza plăcuţelor de înmatriculare. Decizia a fost luată pentru limitarea poluarii.
Vancouver
În timp ce majoritatea oraşelor menţionate anterior caută metode pentru interzicerea forţată a maşinilor, Vancouver încearcă să convingă un număr cât mai mare de rezidenţi să folosească mai mult transpotul în comun sau să meragă pe jos.
Potrivit unui raport al Naţiunilor Unite, în 2015, jumătate din locuitorii din Vancouver foloseau transportul în comun sau mergeau pe jos şi cu bicicleta. Spre comparaţie, în Seattle doar 21% din populaţie folosea transportul în comun, iar în Philadelphia, 27%. Acest lucru se datorează şi faptului că principalele artere ale oraşului sunt destinate doar pietonilor, iar autorităţile au extins masiv reţeaua de piste pentru biciclete.
New York
Deşi New York City nu intenţionează să interzică maşinile prea curând, municipalitatea amenajează tot mai multe piste pentru biciclete şi zone pentru mers pe jos şi încurajează folosirea transportului în comun.
Porţiuni mari din Times Square, Herald Square şi Madison Square Park sunt destinate doar pietonilor. De asemenea, trei sâmbete din august, mii de oameni participă la Summer Streets, un eveniment anual în timpul căruia este interzisă circulaţia maşinilor pe toate străzile care leagă Central Park de Podul Brooklyn.