Directorul general al Registrului Auto Român, George Dincă, a declarat că există un proiect prin care maşinile mai vechi de 12 ani ar urma să facă Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) în fiecare an.

„Registrul Auto Român intenţionează să propună, ca măsură de majorare a siguranţei rutiere, în actualul context al evoluţiei parcului auto naţional, creşterea frecvenţei de efectuare a ITP pentru autoturismele mai vechi de 12 ani, de la doi ani cât este în prezent la un an”, a declarat, pentru Capital, George Dincă, directorul general al Registrului Auto Român (RAR).

Deciza vine în contextul în care, după eliminarea timbrului de mediu, în România au început să intre tot mai multe maşini vechi. Potrivit datelor RAR, dacă în 2016 se prezentau, în medie, 34.000 de vehicule, în luna ianuarie 2017 a fost o creştere cu aproximativ 12%, iar în luna martie au fost chiar cu 80% mai multe maşini (61.000).

În următoare perioadă, în urma ITP-ului, maşinile ar urma să primească şi un sticker în funcţie de norma de poluare.

Potrivit Ministerului Mediului, vor fi mai multe stickere colorate şi numerotate, în funcţie de norma de poluare Euro, de la 2, cea mai poluantă, până la 6. De asemenea, sticker-ul „0” corespunde maşinilor electrice, nepoluante.

Una dintre propuneri era ca fiecare primărie, în funcţie de gradul de poluare, să-şi stabilească mai multe zone pentru care se impun taxe maşinilor care vor să circule prin locurile respective. Ar putea exista taxe de o zi şi abonament pe o perioadă mai mare.

Prin această măsură, Guvernul încearcă să oprească avalanşa de maşini second-hand care a lovit România de la începutul anului, după ce timbrul de mediu a dispărut.

Cele mai multe maşini sunt aduse din afara ţării şi sunt foarte vechi. Potrivit unei statistici, vârsta medie a parcului auto este 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie din Uniunea Europeană.