Cele mai comune capcane în care cad cumpărătorii de maşini rulate sunt actele false, eludarea plăţii TVA, kilometrajul modificat, autovehiculele furate şi falsa transparenţă a vânzătorilor, arată o analiză a InspectorAuto.ro, un instrument de verificare a istoricului maşinilor, scrie News.ro.

„În domeniul auto nu există pomeni. Nimeni nu vinde la un preţ foarte bun o maşină foarte bună. Principii simple, precum răbdarea şi atenţia, îi poate salva pe cumpărători din a transforma achiziţia unei maşini din bucurie într-un coşmar”, a afirmat Mihai Cune, fondator şi director general al InspectorAuto.ro.

Una din cele mai des întâlnite practici este perfectarea actelor direct între client şi vânzătorul din ţara de provenienţă a maşinii.

„Samsarul nu figurează în documente pe nicăieri, iar modul în care se ajunge în această situaţie intră în sfera infracţiunilor numite fals şi uz de fals”, arată InspectorAuto.ro.

Situaţia poate fi întâlnită şi la maşinile cumpărate din România, de la un proprietar român.

„Samsarul cumpără maşina de la o persoană fizică sau juridică din Germania sau altă ţară UE, iar în acte este trecut proprietarul de drept şi noul proprietar (samsarul). Apoi, samsarul falsifică actele originale. În dreptul vânzătorului rămân datele corecte, dar cu o semnătura şi/sau ştampilă falsificate (...), iar la cumpărător se lasă loc liber pentru a trece pe contract direct persoană căreia îi va fi vândută în final maşina”, menţionează InspectorAuto.ro.

Maşina este vândută de samsar cu acte false - actul de dobândire -, iar intermediarul va fi de negăsit ulterior în caz de probleme legale sau de probleme cu maşina, pentru că nu apare niciunde în acte.

Mai mult, cumpărătorul final nu este proprietarul maşinii, de fapt, pentru că el are un contract de vânzare-cumpărare fals.

Astfel, actul care stă la baza transferului de proprietate este un fals şi nu are nicio valoare, iar banii pe maşină au fost daţi unei persoane care nu apare pe nicăieri.

Site-ul InspectorAuto.ro subliniază că sunt de evitat sub orice formă contractele de vânzare-cumpărare „în alb” şi ”chitaţele de mână”.

Eludarea TVA este o altă capcană în care cad cumpărătorii de maşini second-hand.

Majoritatea maşinilor care sunt cumpărate de la licitaţii din Europa sunt cumpărate la preţ net de către o firmă plătitoare de TVA care are obligaţia să aplice, la revânzarea maşinii, o cotă a TVA de 20% la întreagă sumă cu care a cumpărat maşina, inclusiv marja de profit.

În realitate, însă, maşina este cumpărată la preţ net, apoi se adaugă o marjă de profit de câteva sute de euro şi se percepe TVA doar pe acea sumă.

De asemenea, InspectorAuto.ro a descoperit maşini avariate grav, care au puţini kilometri.

„Au fost cumpărate la preţuri derizorii, ca epave, reparate şi scoase la vânzare. Pentru că unele au doar mii de kilometri la bord, samsarii dau kilometrajul înainte deoarece vânzarea unei maşini cu atât de puţini kilometri ar părea dubioasă”, punctează reprezentanţii platformei.

O altă situaţie des întâlnită este creearea unei „maşini noi” din două sau trei grav avariate, structura de siguranţă a maşinii şi aliniamentul caroseriei fiind compromise.

Site-ul subliniază că România nu are o legislaţie bine pusă la punct care să trimită la casat maşinile considerate daună totală, iar samsarii plătesc pe aceste epave mai mult decât ar plăti centrele de dezmembrări.

Aceste epave sunt vândute fie direct de către clienţii care tocmai şi-au făcut maşina daună totală, fie de către firmele de asigurări, deoarece legislaţia le permite.

În plus, potrivit Registrului Auto Român (RAR), cea mai nouă şi răspândită tehnică pentru a introduce în piaţă maşini furate are la bază maşinile de închiriat - rent-a-car.

„Grupurile infracţionale închiriază maşini pe termen mai lung, timp în care diverse documente sunt contrafăcute. Cel mai uşor de falsificat este contractul de vânzare-cumpărare, el neavând elemente de protecţie şi nefiind standardizat în UE”, arată proprietarii site-ului.

Maşina va apărea în bazele de date că fiind furată după ce şi-a schimbat deja proprietarul o dată sau de două ori, în încercarea de a se face pierdută urma respectivului automobil.

Mai mult, pentru că certificatul de autenticitate nu mai este necesar la înmatricularea maşinilor deja înscrise în circulaţie în România, există şanse ca maşinile să fie „clonate”, utilizând documente de la una şi caroseria de la alta.

În ceea ce-i priveşte pe vânzătorii care se vor foarte transparenţi, site-ul atrage atenţia că şi cărţile de service  pot fi foarte uşor contrafăcute.

InspectorAuto.ro este primul instrument de verificare a istoricului maşinilor. Site-ul asigură interogarea seriei de saşiu (VIN) şi aflarea de informaţii despre istoricul de kilometri şi de incidente al autovehiculelor, plus informaţii privind furtul.