Ce se mai întâmplă la Hale şi Pieţe?
Este vară, iar ca orice societate care se respectă ne gândim şi la clienţii noştri-atât comercianţi, cât şi cumpărători. Ne gândim întotdeauna să creăm condiţii optime, cu costuri cât mai mici. Noi contribuim la bugetul local, dar nu cum nu putem primi fonduri de la Primărie, facem economi pentru a putea face şi investiţii. Pe deoparte trebuie să asigurăm comercianţilor condiţii pentru comerţul cu legume şi fructe, dar trebuie să virăm fonduri şi către bugetul Primăriei Ploieşti.
Ce lucrări desfăşuraţi în această perioadă?
În această vară lucrăm la modernizarea Pieţii Malu Roşu. Avem un proiect nou pentru modernizare, iar lucrările au fost întârziate de incendiul care a avut loc în preajma sărbătorilor pascale. Avem un proiect interesant, care cred că va fi pe placul ploieştenilor din acea zonă. Lucrăm şi la recompartimentarea imobilului de pe strada Văleni 44(nr. fostul sediu Peco). Aici se va muta Tribunalul Ploieşti. La începutul săptămânii vom avea o pre-recepţie a lucrărilor.
Este suficientă acea clădire pentru activitatea Tribunalului Ploieşti?
Având în vedere situaţia în care se află actuala clădire a Tribunalului Ploieşti (trebuie să fie renovat urgent), nu prea există alternative. Partenerii noştri de la Tribunal sunt parţial mulţumiţi. Oricum sunt convins că dacă ar fi fost o clădire mai mare ar fi avut nevoie şi de mai mult spaţiu. Este suficientă pentru activitatea dumnealor în acest moment.
Veniţi din mediul privat. Cât de greu vă este să coordonaşi activitatea unei societăţi comerciale al cărui unic acţionar este Primăria Ploieşti? Este îngrădită activitatea dvs. de birocraţie?
Sunt anumite proceduri care trebuie respectate în sistemul de stat. Ele reglementează activitatea unei societăţi şi sunt benefice mai ales dacă vrei să fii transparent şi nu îi doreşti să deturnezi fonduri sau să faci afaceri dubioase. Este mai complicat timpul pe care trebuie să aştepţi pentru a îndeplini procedurile şi de documentele „stufoase” pe care trebuie să le întocmeşti pentru orice achiziţie. În mediul privat este mult mai simplu, deoarece fiind stăpân asupra banului tău poţi să iei orice decizie pe loc, fără a întreba pe nimeni. Nu te îngrădeşte Ordonanţa 34, care este benefică, dar atunci când apar contestaţii poate întârzia foarte mult anumite investiţii. O lucrare la o instalaţie de apă sau la hidroizolaţia unei clădiri nu prea are timp să aştepte după proceduri şi contestaţii greoaie.
A trecut deja un an de când sunteţi la şefia SC Hale şi Pieţe. Cum arăta societatea atunci şi cum arată acum?
Nu îmi place să vorbesc despre ce a fost. Sunt doar nemulţumit pentru că fosta conducerea a preluat societatea cu 27 de miliarde în cont, profit pe patru ani de zile. Când am preluat activitatea aveam un minus de patru miliarde. Am reuşit într-un an de zile să venim pe profit. E drept că nu un profit foarte mare, dar suntem pe plus, A trebuit să facem şi câteva investiţii amânate de ani de zile. Probabil că fiind an electoral anumite reparaţii au fost amânate cu bună ştiinţă. În ceea ce priveşte comercianţii, 97-98% au contracte sau convenţii, plătite la zi. Am astfel garanţia că tot ceea ce se încasează ajunge în caseria societăţii. Mai avem un procent de 2-3% mese rezervate pentru producătorii şi culegătorii de fructe de pădure.
Cum stăm la proporţia dintre comercianţi şi producători în pieţele din Ploieşti?
Noi nu avem competenţa de a verifica dacă o persoană este producător sau nu. Noi doar verificăm dacă o persoană are sau nu certificat de producător, certificat care este eliberat de primăria unde domiciliază. Noi nu avem de unde să ştim dacă, omul are sau nu teren, dacă certificatul de producător este completat corect, noi trebuie să încadrăm persoana respectivă la sectorul producători. Cât de reale sunt datele de pe certificatul de producător nu este problema noastră. Producători la ora actuală sunt în jur de 48-49%, iar diferenţa o reprezintă societăţile comerciale. Încercăm să menţinem proporţia, dar trebuie să avem în vedere că în România producătorii vin la piaţă cam trei-patru luni pe an. Societăţile comerciale vin la piaţă tot timpul anului. Noi nu facem diferenţe între producători şi societăţi comerciale. Toţi sunt clienţii noştri şi sunt trataţi la fel. Avem foarte mulţi producători de brânză, iar aici avem ceva probleme. Anul viitor intenţionăm să amenajăm spaţii suplimentare pentru producătorii de brânză.
Ce se întâmplă la Oborul din Ploieşti? Au demarat şi acolo lucrări de modernizare?
La Obor avem un contract de asociere cu o societate comercială, contract prin care vom moderniza această zonă. Şi vechea conducere a avut în vedere o astfel de asociere şi nu am înţeles de ce nu a fost pus în practică. Trebuie să desfăşurăm şi acolo un comerţ civilizat, la un standard normal. Noi ca societate nu ne permitem să alocăm foarte mulţi bani pentru investiţii în acea zonă. Avem un contract de asociere, nu de vânzare, nu de concesiune. Dreptul de administrare scriptică îl au asociaţii noştri, dar în permanenţă avem un cuvânt de spus. Va fi investită suma de 7,5 miliarde anual, timp de 10 ani, deci vom avea investiţii de 75 de miliarde. Noi ca societate nu ne-am fi permis niciodată să investim 7,5 miliarde anual doar la Obor. Profitul nostru anual de la Obor este de 1,8 miliarde, maxim două miliarde anual, iar din suma asta trebuie să scădem cheltuielile cu personalul, cu utilităţile...Contractul respectiv se derulează, iar lunar încasăm de acolo minim 150 de milioane de lei, fără ca noi să cheltuim vreun leu. Practic Oborul ne asigură anual aproape două miliarde de lei minim, fără a cheltui vreun leu pentru investiţii.
Ce se întâmplă cu parcarea din faţa Halelor Centrale? Are şanse cetăţeanul de rând să găsească loc de parcare pentru a-şi putea face cumpărăturile?
Am preluat parcarea din faţa Halelor Centale şi am reuşit să fluidizăm traficul. Cetăţeanul poate veni să parcheze faţa Halelor şi va găsi în permanenţă locuri de parcare. În plus, vom achiziţiona camere de monitorizare a maşinilor, pentru a şti în permanenţă câte autovehicule au intrat în parcare. Vom avea un control al numărului de tichete de parcare vândute. Cred că dacă factorul uman are o implicare cât mai mică în acest domeniu, vor creşte veniturile din parcare.
Au existat discuţii despre introducerea unor sisteme de monitorizare video în pieţele din Ploieşti. Când vor fi finalizate aceste sisteme?
Vrem să finalizăm lucrarea de monitorizare video a Pieţii Centrale şi a Halelor Centrale, iar în viitor vom introduce astfel de sisteme şi în pieţele Malu Roşu şi 9 Mai. Vrem să supraveghem atât activitatea angajaţilor noştri, cât şi pe cea a comercianţilor din pieţe. Vreau ca cetăţeanul să fie avantajat atunci când vine în piaţă. Comercianţii trebuie să dovedească în primul rând respect faţă de cetăţean, să păstreze curăţenia la locul de activitate şi să îşi plătească chiria la zi. Dacă va vor respecta aceste cerinţe relaţia dintre noi şi chiriaşii noştri va fi una perfectă.