Ce vreţi să aduceţi nou în activitatea Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei Muncă Prahova?
Vrem să fim cât mai vizibili în societate, să aducem un plus de dinamism şi cât mai multă informaţie către solicitanţii noştri. Avem un aflux mare de public care solicită consiliere privind locurile de muncă. Efectuăm mediere în funcţie de solicitări şi oferta locurilor de muncă. Ideea este să găsim cea mai corectă soluţie privind oferta de job-uri conform specializării şi profilului persoanei solicitante.
Cum reuşiţi să vă descurcaţi cu personalul ?
Avem un mare deficit de personal. Dacă în 2010 agenţia avea 112 salariaţi, acum are doar 53. Este foarte greu, însă reuşim să facem faţă solicitărilor. Nu avem secretariat, nu avem registratură. În ceea ce priveşte arhiva, nu avem spaţiu suficient. După programul de primire al dosarelor, consilierii se mută la ghişeu, analizează dosarele, actualizează baza de date. Volumul de muncă este imens. Sunt oameni cu pregătire superioară cu masterate. De exemplu, avem un om foarte bine pregătit pe proiecte, se ocupă şi de Eures (reţeaua serviciilor de ocupare europene n.r.).
Aveţi o maşină a instituţiei?
Avem un autoturism Skoda, cu o vechime de vreo şase ani şi mai avem o Solenza destul de veche. Avem două maşini pe tot cuprinsul judeţului. Sunt condiţii vitrege dar am speranţa că le vom îmbunătăţi.
Cum v-aţi acomodat în noua funcţie ?
M-am acomodat foarte bine. Vin din cadrul Instituţiei Prefectului Prahova unde am prins o perioadă cu o problematică diversificată. Au fost chestiuni sensibile cu numeroase probleme sociale, mai ales în această perioadă de criză. Înainte de a lucra în Prefectură am lucat în cadrul Societăţii Hale şi Pieţe cu funcţia de director adjunct, dar cea mai mare parte a activităţii mele am desfăşurat-o în domeniul privat.
Ce speraţi să faceţi aici?
Sunt probleme numeroase dar am speranţa că vom reuşi să facem faţă, alături de colegii mei. Aici sunt oameni foarte bine pregătiţi profesional care îşi fac bine treaba. Este o echipă bună. Când am venit aici am cerut fişele de personal, gradul lucrărilor prevăzute pentru fiecare.
Ce aşteptări credeţi că au salariaţii de la AJOFM Prahova?
Aşteptau să aibă o conducere care să le confere încredere pentru ca instituţia aceasta să-şi poată atinge obiectivele.
Cum puteţi atrage atenţia investitorilor străini ori români care vin, ori care activează mai demult în Prahova, în parcurile industriale ?
Aceste firme obişnuiesc să lucreze contra-cost cu firme de recrutare. Noi trebuie să iniţiem discuţii cu aceştia, să avem întâlniri directe şi să le furnizăm o baze de date cu toate categoriile de specialişti şi de oameni aflaţi în căutarea unui loc de muncă. Ei oricum au obligaţia, prin lege, să ne comunice oferta lor. Nu trebuie doar să ne comunice oferta după ce ei au şi făcut angajările. Noi trebuie să venim în întâmpinarea lor şi să le oferim serviciile noastre, care sunt gratuite. Trebuie să penetrăm piaţa angajatorilor, să armonizăm cererea lor. Noi suntem un pic statici ca instituţii, dar tocmai aici intervine factorul uman, pentru a comunica cât mai bine cu ceilalţi parteneri. Contează foarte mult dinamismul, cât de mobil eşti şi câtă disponibilitate ai pentru a atrage aceşti investitori să-şi recruteze personalul din baza noastră de persoane, absolut gratuit. Dacă sunt oameni bine pregătiţi, nu pot să-i refuze în mod direct. Oamenii au şansa unui interviu, să dea o probă de lucru.
Până acum a fost puţină inerţie în ceea priveşte activitatea şi vizibilitatea agenţiei în cadrul comunităţii.
Concret, cu ce investitor aţi discutat în ultimul timp
În momentul acesta avem în vedere o întâlnire cu agenţii economici care îşi vor desfăşura activitatea la viitorul mall al AFI Palace. Am înţeles că au instalat acolo o urnă unde orice persoană îşi poate depune CV-ul. Vor veni mai mulţi agenţi economici în acest mall şi vor avea nevoie de personal, iar agenţia noastră este cea mai potrivită pentru a le furniza oameni pregătiţi. Va fi o gură de oxigen acest mall, poate nu în prima fază deoarece agenţii economici respectivi îi vor disloca personal de la Bucureşti de la sediile lor sociale, pentru a da drumul la afacere şi pentru a-i instrui ulterior pe cei care vor fi angajaţi din zona Ploieştiului. Ulterior vor angaja ploieşteni sau prahoveni.
Mai avem oferte de job-uri din partea unor firme din Parcul Vest Ploieşti. Cu Johnson Controls am avut o colaborare foarte bună în recrutarea de personal din domeniul confecţiilor. Cu specialişti de-ai lor am făcut şi cursuri de perfecţionare la centrul nostru de formare.
Aveţi reacţii de la angajatori legate de calitatea unor salariaţi veniţi prin intermediul agenţiei?
Aceştia fac testări ale angajaţilor. Şi noi la final de curs, le dăm o testare şi o diplomă de calificare vizată de Ministerul Muncii. Legat de calităţile ori de seriozitatea lor, lucruri care nu ţin de pregătirea profesională, este o altă problemă. Omul este însă perfectibil. Ideal ar fi ca şi omul să-şi dorească să se angajeze iar angajatorul să-l motiveze, să-i specializeze în permanenţă. Cei mai mulţi dintre angajatorii serioşi îşi instruiesc temeinic personalul.
Care sunt principiile de funcţionare ale centrului de formare?
Toţi şomerii aflaţi în evidenţa noastră au posibilitatea de a se înscrie la cursuri de formare profesională în mod gratuit. Adunăm solicitările celor care îţi caută un loc de muncă şi pe ce domenii şi le corelăm cu ofertele angajatorilor. În funcţie de aceste aspecte putem spune spre exemplu, că e nevoie de agenţi de pază. Suntem acreditaţi şi pe acest domeniu şi aşa putem face cursuri pentru agenţi de pază. Facem cursuri pentru inspectori de resurse umane, de operatori calculator, în funcţie de piaţă. Trebuie să urmărim în permanenţă piaţa muncii şi să fim cât mai dinamici pentru a ne adapta realităţilor.
Forţa de muncă tânără. Ce se întâmplă cu ea?
Trebuie să regândim acest sistem şi să vedem ce facem cu tinerii care nu mai pot face şcoli profesionale. Sunt tineri care termină un liceu o facultate şi dacă nu au nicio aplicaţie într-un domeniu economic este greu să-şi găsească ceva potrivit de lucru.
Este o mare problemă aici. Există posibilitatea ca aceşti tineri să meargă să facă nişte cursuri şi să obţină un certificat de calificare într-un anumit domeniu şi mai ales, pe ce se caută pe piaţă şi conform ofertei angajatorului.
Există oferte în domeniul turismului. Sunt căutaţi bucătari, ospătari... Există alternative, la lipsa unor şcoli profesionale, există cursuri de perfecţionare. Avem 26 de proiecte pe fonduri europene depuse, pentru înfiinţarea unor cursuri de formare profesională.
Ce se întâmplă cu cerinţa eliminatorie a experienţei?
Avem o problemă cu formularea aceasta „cu experienţă”. Căci dacă vor absolvenţi specialişti într-un anume domeniu, tinerii aceştia nu au de unde căpăta experienţă, adică practică în câţiva ani de facultate. Trebuie să venim să-i ajutăm pe aceşti tineri. Experienţa se capătă, cu ajutorul angajatorului dar şi cu ajutorul statului care îi acordă această subvenţie.
Există un tipar al ofertelor de muncă ?
Este o foarte mare cerere din domeniul confecţiilor, dar oamenii trebuie instruiţi înainte, iar angajatorul ştie că trebuie să facă aceste cursuri pe cheltuiala sa. În 2013, aproape 1200 de locuri de muncă au fost oferite numai din acest domeniu al confecţiilor, pe locul doi situându-se domeniul construcţiilor cu aproape 1000 de locuri, cel al comerţului, al transportului şi prestări servicii, fiecare în jurul a 800-900 de locuri ofertate. Din păcate, sunt foarte puţine oferte pentru şomerii cu studii superioare. Sunt multe oferte pentru muncitori calificaţi. Avem acum bursa locurilor de muncă pentru absolvenţi şi iarăşi intrăm într-o contradicţie. Angajatorul are şi facilităţi date de lege, precum nişte subvenţii, iar absolventul poate primi chiar primă de angajare.
Cum vedeţi agenţia peste un an?
O văd mult mai deschisă, mult mai vizibilă şi cu mai multă disponibilitate faţă de problemele cetăţenilor. Am văzut în colectivul de aici această disponibilitate şi răbdare.
Este Prahova în zona neagră a şomajului ?
Prahova este un pic peste media pe ţară pentru noi avem un număr mare de locuitori. Nu suntem o zonă defavorizată, în niciun caz. În Prahova, din fericire, avem investiţii, avem firme serioase care oferă de lucru. Proporţional la numărul de locuitori, nu stăm chiar atât de rău, iar piaţa este foarte flexibilă. Per total la nivel de judeţ avem 5,81% rată a şomajului,
Anul 2010 a fost un vârf al crizei economice, iese din tipare în orice statistică. Concedierilor din sectorul bugetar, apoi din cel privat s-au resimţit foarte dur şi în Prahova. Consecinţele le vedem şi acum. Eu trăiesc cu speranţa că ne vom reveni.