Educaţia copiilor nu înseamnă doar şcoală. În primul rând, principalele valori trebuie transmise acasă, în sânul familiei, pentru ca, pornind de la această bază solidă, şcoala să poată beneficia de un cadru optim în pregătirea copilului pentru societate.
Cam aceasta este şi ideea organizării “Orăşelului Copiilor” la Negoieşti, acţiune ajunsă la cea de-a doua ediţie. Ţinând seama de ceea ce am spus mai sus, nu este vorba, desigur, despre acel orăşel al copiilor cu care suntem noi obişnuiţi, invadat practic de comercianţi mărunţi, agasanţi şi puşi pe căpătuială, de “afacerişti”care pun la dispoziţia copiilor “ateliere” menite să-i păcălească, să le dezvolte nu educaţia, ci agresivitatea sau lipsa bunului gust.
Orăşelul ridicat în câteva ore, duminică, la Negoieşti, de Organizaţia ExploMuntenia (reprezentată de Robert Mandache şi Teofil Braşov), în colaborare cu Primăria comunei Brazi şi Şcoala Gimnazială “Profesor Oprea Mihai” Negoieşti, are un cu totul alt scop: familiarizarea copiilor cu instituţiile unui oraş adevărat şi cu activităţile acestora, cu regulile care trebuie respectate într-o societate, cu respectul faţă de ceilalţi şi responsabilitatea de care trebuie să dăm dovadă fiecare. Cum pot fi inoculate toate aceste copiilor? “Trebuie doar să fii dispus, pentru că e mai simplu decât pare: prin joacă, deoarece aşa înţeleg mai uşor. Educaţia înseamnă mai mult decât şcoală”, spune directorul şcolii, Raluca Radu.
Aşadar, bine aţi venit la orăşelul copiilor de la Negoieşti!
Cum acesta are chiar şi primărie, primarul adevărat al comunei Brazi, Radu Leonaş, care a vizitat orăşelul alături de viceprimarul Nicolae Ivan, a venit cu propunerea ca micuţii să-şi aleagă un reprezentant, iar el să fie numit… primar al orăşelului.
De asemenea, au fost amenajate spaţii pentru bancă, poliţie, pompieri, piaţă, librărie, cabinet medical, atelier de construcţii, filarmonică, şcoală, dar şi locuri de joacă.
Cum toţi trebuie să avem acte de identitate şi să le purtăm asupra noastră când suntem plecaţi de acasă, copiii au primit câte un paşaport cu rubrici în care trebuia trecute notele obţinute la toate atelierele, micuţii putând face astfel dovada că au mers la fiecare. După şapte rubrici bifate, copiii primeau permisiunea să meargă la atelierul de desen, unde au fost pictaţi pe faţă, putând alege mai multe modele. Cu 15 rubrici bifate, accesul a fost garantat şi la toboganul penumatic. Iată o metodă cât se poate de simplă şi eficientă pentru responsabilizarea copiilor şi acordarea recompenselor cuvenite!
La piaţă, copiii au învăţat să mănânce sănătos, să consume multe fructe şi legume şi au fost sfătuiţi să nu mai cumpere chipsuri sau sucuri. Pentru că au recunoscut multe fructe şi legume chiar şi legaţi la ochi, au primit, pe lângă nota 10 în paşaport, şi câte un pahar de compot!
La Poliţie, unde au fost primiţi de Marian Popescu, inspector principal la Compartimentul de Analiză si Prevenire a Criminalităţii din cadrul IJP, puştii au fost învăţaţi că poliţiştii sunt prietenii lor şi că este bine să respecte regulile, să fie cuminţi, să cunoască regulile de circulaţie.
Cum orăşelul a avut şi un echipaj SMURD, copiilor li s-au făcut câteva investigaţii medicale. Mai departe a fost aşezată Agenţia pentru protecţia mediului, prevăzută cu un tomberon. Cei care au adus ambalajele şi paharele din plastic aici au primit iarăşi note, dar şi câte o jucărie.
Băieţii s-au înghesuit la maşina pompierilor, fiind invitaţi să o vadă de aproape de plutonierul major Roberto Grigore.
Apoi, copiii au ajuns şi la bancă, după care au mers, aşa cum trebuie, la şcoală, unde cadrele didactice Alexandra Niculaie, Ioana Marinciu şi Eduard Mihai le-au pus note pentru diferite abilităţi testate.
După câteva ore în Orăşel, copiii au avut ce învăţa. Prin metoda care dă întotdeauna rezulatate bune: prin joacă.