GDPR, sau legislaţia care priveşte protecţia datelor personale în Europa intră în vigoare în mai puţin de două zile, prin intermediul Regulamentului UE 679/2016. Mai jos găseşti principalele schimbări pe care implementarea regulamentului le aduce.

Cei care ţin la protecţia datelor au motive de bucurie începând cu data de 25 mai, deoarece începând cu această dată intră în vigoare o lege mult-aşteptată. GDPR, sau regulamentul european cu privire la protecţia datelor cu caracter personal ar trebui, în teorie, să te ferească de probleme în ceea ce priveşte folosirea improprie a datelor tale personale. De asemenea, ar trebui să-i pedepsească mai aspru şi pe cei care nu respectă noua lege.

Ce este GDPR şi cu ce te ajută pe tine

Regulamentul european 679/2016 privind protecţia datelor cu caracter personal, prescurtat GDPR (General Data Protection Regulation), vine să întărească modul în care sunt protejate datele cu caracter personal ale cetăţenilor uniunii europene.

Legea reprezintă o înlocuire a Directivei din 1995, care a stabilit până în prezent standardele minime pentru procesarea datelor în UE.

GDPR va consolida în mod semnificativ o serie de drepturi: oamenii vor avea o putere mai mare asupra datelor şi le vor putea cere companiilor să dezvăluie sau să şteargă datele cu caracter personal pe care le deţin.

De asemenea, consimţământul pentru prelucrarea datelor personale va avea un regim mai restrictiv. Solicitarea acordului trebuie să fie mai explicită şi uşor accesibilă – probabil şi tu te-ai lovit de sutele de pagini cu limbaj greoi atunci când voiai să-ţi instalezi, de exemplu, o aplicaţie.

Cum va afecta companiile noua lege de protecţie a datelor

GDPR afectează toate companiile, însă cel mai tare vor fi lovite acelea care deţin şi procesează cantităţi mari de date, precum companiile tech şi comercianţii. În cazul scurgerilor de date -aşa cum s-a întâmplat cu Cambridge Analytica – firmele respective vor risca amenzi de până la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri.

Cele mai mari companii din lume şi-au actualizat deja site-urile conform GDPR. Facebook a fost cel mai vocal şi a lansat o serie de instrumente „pentru a le da oamenilor mai mult control asupra confidenţialităţii”. Astfel, acum poţi să-ţi găseşti, să-ţi descarci şi să-ţi ştergi anumite date de pe Facebook.

De asemenea, Apple şi Google au făcut acelaşi lucru, însă au actualizat în linişte politicile de confidenţialitate.

Care sunt datele vizate de GDPR

Conceptul de date personale este unul destul de larg, însă putem defini câteva categorii de astfel de date, care ar urma să fie protejate de GDPR. În mare, acestea sunt orice fel de date care sunt legate de o persoană identificabilă. Fireşte, datele biografice sunt primele vizate de această nouă lege, iar aici vorbim despre data naşterii, codul numeric personal, dar şi numere de telefon sau adrese de email.

Urmează date cu privire la aspectul unei persoane, cum ar fi culoarea ochilor, greutatea sau trăsături de caracter ale acesteia. Vorbim şi despre date cu privire la locul de muncă sau la educaţia acestuia, cum ar fi salariul, informaţii despre impozite sau despre note, chiar, în cazul studenţilor.

Alte date private şi subiective pot fi vizate de către GDPR, iar aici vorbim despre religie, despre opţiuni politice şi despre date de geolocalizare, obţinute prin intermediul dispozitivelor electronice. Chiar şi datele despre starea de sănătate sau despre genetica unui individ pot fi acoperite de această nouă lege. Istoricul medical sau informaţii despre concediile medicale intră în această categorie.