Site-urile care nu sunt optimizate pentru versiuni mobile ar putea fi sancţionate de Google. Gigantul se pregăteşte să schimbe politica de ranking a site-urilor pe telefoanele mobile şi tablete.
Firmele care nu au site-uri mobile tremură acum de frică, sau sunt nevoite să găsească o soluţie-fulger în weekend, pentru că Google urmează să-şi prezinte cea mai recentă modificare a formulei secrete de căutare. Companiile au timp numai până marţi, când cel mai mare motor de căutare din lume va realiza clasamentul în funcţie de adaptabilitatea la versiunile mobile.
Pentru a-şi asigura un loc în clasamentul Google, site-urile trebuie să fie compatibile cu telefoanele mobile şi cu tabletele. Userii trebuie să le poată folosi cu uşurinţă. Cele care nu respectă acest criteriu vor ajunge să fie uitate pe ultimele pagini ale clasamentului.
Chiar dacă această nouă formulă se referă numai la căutările pe telefoane mobile, ea ar putea schimba radical deciziile oamenilor legate de unde, cum şi pe ce îşi cheltuie banii. Din ce în ce mai mulţi consumatori folosesc telefonul mobil atunci când caută un restaurant, un magazin sau o destinaţie de vacanţă. Conform unui studiu al comScore Inc., 29 la sută, adică aproape 19 miliarde dintre căutările ultimelor trei luni în Statele Unite au fost efectuate pe telefonul mobil. Iar aproape două treimi din căutări s-au făcut pe Google.
Chiar şi atunci când cauţi cel mai banal termen pe Google, găseşti mii de rezultate. Iar locul pe care e clasat un site poate să propulseze sau să distrugă o companie.
Deşi smart phone-urile există pe piaţă de ceva timp, multe companii au rămas în urmă, blocate în epoca de piatră a lumii virtuale. Un studiu publicat de Internet Advertising Bureau, din Marea Britanie, arată că între cele mai renumite 250 de companii din UK, una din zece e ”mobile-unfriendly”. E ca şi cum ai pune o plăcuţă pe care scrie ”Închis” pe uşa unui magazin, în timpul programului. Mai grav e că peste o treime dintre magazinele online, care au participat la acest studiu, nu aveau site-uri mobile pe care se pot face tranzacţii. Experţii avertizează că prin această nouă formulă, Google ar putea provoca un fel de apocalipsă în mediul online.
eBay a simţit-o pe propria piele în luna mai, anul trecut, când Google a venit cu un update la filtrul de spam. Deşi avea un nume drăgălaş, ”Panda 4.0”, această modificare a distrus peste noapte vizibilitatea eBay, mai exact ranking-ul acesteia pe Google.
Searchmetrics, o companie care analizează căutările pe internet, a estimat că probabilitatea ca eBay să fie găsită de potenţialii clienţi a scăzut cu 33 la sută, ceea ce a avut o influenţă negativă asupra vânzărilor. Analistul Colin Sebastian, de la Baird Equity, citat de Business Insider la începutul săptămânii, a declarat că această modificare a diminuat volumul comercial brut al eBay cu aproximativ 5 puncte procentuale.
Un exemplu şi mai pregnant a fost compania de vânzări de bilete Songkick, a cărei vizibilitate pe Google a scăzut cu 75 de procente. La extrema cealaltă, ranking-ul site-ului de ştiri Zimbio a crescut incredibil, cu 500 de procente.
Cu alte cuvinte, de fiecare dată când Google ”umblă la butoane”, creează avalanşe. Dar pentru a minimaliza plângerile, de această dată Google a creat un ghid pas cu pas şi un instrument, prin care se poate testa dacă site-urile sunt mobile-friendly sau nu. Iar antreprenorii nu vor avea de ales, decât să se conformeze. Altfel, riscă să le fie distrusă afacerea