Un ghid împotriva promoţiilor mincinoase a fost elaborat de marii producători şi comercianţi din România şi prezentat inspectorilor pentru protecţia consumatorilor.

 

Ghidul ar putea curăţa în sfârşit piaţa de mesajele false, care îi fac pe oameni să cumpere produse mai scumpe sau care nu sunt ca în reclamă.

 

Sunt vizate campaniile cu un produs cadou, pe cale să expire, concursurile care oferă premii fictive, dar şi prezentarea exagerată a unor beneficii pentru sănătate, asociate alimentelor.

 

Imunitatea creşte, dacă veţi mânca... un anumit tip de ouă. Un iaurt întăreşte oasele, iar altul ajută digestia. Un fel de biscuiţi asigură energie, iar cerealele subţiază silueta. Astfel de menţiuni vor deveni riscante, pentru producătorii care nu pot demonstra clar efectele asupra sănătăţii.

 

Dorin Cojocaru, reprezentant APRIL: “Intră la înşelarea consumatorului sau la marketing înşelător şi atunci intră pe regulamentul 169, responsabil ANPC-ul. Lucrurile acestea ar trebui ca autorităţile care au jurisdicţie să le facă mai des consumatorului prin mass-media.”

 

Federaţia industriei alimentare, dar şi comercianţii şi Protecţia Consumatorului ar putea semna curând un document care detaliază principii prin care clientul să nu mai poate fi tras pe sfoară, sub umbrelă cuvintelor magice: oferta, cadou şi promoţie.

 

Mihai Vişan, preşedintele ROMALIMENTA: “Ideea este să stabilim împreună un set de- hai să nu-i zicem reguli- de principii din spatele promoţiilor comerciale. E de folos pentru toată lumea şi speram să avansăm cât de rapid.”

 

Iată problemele: promoţii semnalizate pe ambalaj sau la raft, şi după ce au luat sfârşit. Un alt derapaj e ca produsele din pachetul multiplu să fie de fapt mai scumpe. Cadourile lipite cu bandă adezivă de produsul dorit pot fi şi ele uneori altceva decât par.

 

Răspunderea pentru autenticitatea unei promoţii o poartă cel care a lansat-o pe piaţă. Adică producătorul, dacă o menţionează pe ambalaj sau retailerul, dacă se aplica numai în magazin.

 

Indiferent de iniţiator, în situaţia unui concurs, numărul şi valoarea premiilor trebuie să fie clar prezentate. Oricum, niciun ghid de bune practici, fie el pus la punct de producători şi comercianţi şi agreat de autoritatea de control, nu poate înlocui vigilenţa cumpărătorilor.

 

 

 

 

Sursa: www.stirileprotv.ro