Mulţi români aleg să-şi repare singuri maşina sau să apeleze la persoane care nu sunt autorizate să facă astfel de reparaţii.
Cei care aleg să îşi repare maşina în ”regie proprie” îşi cumpără piesele necesare şi le montează unde apucă, fie la un prieten care are elevator, fie în spatele blocului. Cei mai mulţi o fac în parcarea domiciliului, în locuri publice.
Poliţia Locală sau Poliţia Română poate da o serie de amenzi în bază unei legi referitoare la locurile de parcare plătite. De exemplu, este interzisă montarea pe locul de parcare a uno dispozitive care să blocheze accesul sau să pui diverse semne cu ”parcarea interzisă”. Cuantumul amenzii este cuprins între 1.500 şi 2.500 de lei.
Pesoanele care au plătit la Primărie un loc de parcare şi se apucă să repare maşina acolo, risă aceeaşi amendă. Prin urmare, înainte de schimbarea discurilor, a plăcuţelor sau a uleiului la maşină în spatele blocului, este nevoie de o minimă verifiare privind prezenţa în zonă a unui poliţist.
Oamenii legii pot amenda proprietarul unei maşini şi în cazul în care nu a realizat reparaţiile la maşină în termen de 30 de zile de la data constatării unui accident. Regulamentul de Aplicare a OUG 195/2002 prevede că îi este interzis conducătorului să circule cu autovehiculul avariat mai multe de 30 de zile de la producerea avarariei. Acelaşi act normativ stabileşte că faptă constituie contravenţie, acesta reprezentând temeiul legal al aplicării unei amenzi.
Formularul de constatare amiabila ţine loc de autorizaţie de reparaţie pentru o perioadă de 30 de zile. Contravenţia vizează orice avarie, nu doar cele care pun în pericol siguranţa în trafic, pentru că ele pot indica oricând agentului rutier săvârşirea unor accidente nedeclarate, prin urmare nu doar avariile grave presupun obligaţia reparaţiilor. Amenzi mari se acordă şi service-urilor nautorizate. Astfel, legislaţia prevede o amendă de la 4.000 lei la 10.000 lei pentru efectuarea, fără autorizaţie tehnică de funcţionare, a următoarelor activităţi:
- activităţi de reparaţii, întreţinere şi reglări funcţionale ale vehiculelor rutiere;
- activităţi de reparaţii, recondiţionări, montări, verificări şi etalonări ale componentelor şi echipamentelor vehiculelor rutiere;
- modificări constructive şi reconstrucţia vehiculelor rutiere;
- activităţi de dezmembrare a vehiculelor rutiere uzate, în vederea comercializării şi reciclării.
De asemenea, se acordă amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru efectuarea activităţilor de mai sus, pentru care autorizaţia tehnică de funcţionare a fost suspendată total sau parţial, ori fără menţinerea condiţiilor iniţiale de autorizare.
În plus, Registrul Auto Român poate amenda cu sume între 3.000 lei şi 6.000 lei pentru nerespectarea următoarelor activităţi:
- verificarea conformităţii prin inspecţie cu dispozitive, echipamente şi tehnologii specifice, care să garanteze că vehiculul corespunde condiţiilor şi reglementărilor legale privind admiterea şi menţinerea în circulaţie a vehiculelor rutiere;
- înregistrarea şi menţinerea dovezilor care să demonstreze conformitatea activităţilor executate cu condiţiile tehnice şi de calitate impuse. Registrele de evidenţă a activităţilor trebuie să conţină şi rezultatele inspecţiilor efectuate;
- utilizarea exclusivă a echipamentelor, componentelor, entităţilor tehnice, pieselr de schimb şi materialelot de exploatare de origine sau omologate/certificate la repararea, modificarea constructivă sau reconstrucţia vehiculelor rutiere, în cazul intervenţiei la sistemele care privesc siguranţa circulaţiei, protecţia mediului, eficienţa energetică şi protecţia împotriva furturilor şi care sunt reglementate de directivele/regulamentele Uniunii Europene sau de regulamentele CEE-ONU;
- eliberarea către beneficiar a unui certificat de garanţie pentru lucrările executate, care să includă, dacă este cazul, şi duratele de garanţie aferente componentelor noi ori recondiţionate utilizate.
Sursa: www.adevarul.ro