Pilotul planorului dispărut în urmă cu şase zile este căutat, miercuri, de peste 1.000 de pompieri, jandarmi, salvamontişti şi voluntari, pe trasee din opt judeţe, în zona Întorsura Buzăului va fi folosită şi o dronă, iar un elicopter este pregătit pentru intervenţii în caz de nevoie.

Potrivit Ministerului Afacerilor Interne (MAI), la căutările pilotului planorului dispărut în 6 august participă, miercuri, peste 1.000 de pompieri, jandarmi, poliţişti, militari, salvamontişti şi voluntari, cu aproape 200 de mijloace de intervenţie, care vor merge pe trasee din judeţele Prahova, Argeş, Braşov, Vrancea, Buzău, Bacău, Covasna şi Harghita.

Echipele de căutare de la sol au la dispoziţie un elicopter al MAI, pentru intervenţii în caz de nevoie sau pentru verificarea unor informaţii.

De asemenea, o dronă performantă care poate face căutări pe arii mari, de aproximativ 50 de kilometri pătraţi, în mod programat, va fi folosită în zona Întorsura Buzăului, iar imaginile captate vor fi analizate la sol de către specialişti. Drona a fost pusă la dispoziţia echipelor de salvatori de către voluntari.

Marţi, echipele de căutare au parcurs 45 de trasee în zonă montană, iar elicopterul MAI a efectuat două misiuni de căutare în zona Vama Buzăului (Braşov) şi Comandău (Covasna), ultima fiind încheiată în jurul orei 20.30, a precizat sursa citată.

Secretarul de stat în MAI Raed Arafat a declarat, pentru MEDIAFAX, că în căutarea pilotului Mircea Crăciun sunt verificate şi înregistrări cu camere de supraveghere montate în munţi, pe pârtii, la telecabine, la cabane sau la orice unitate care are astfel de echipamente.

Raed Arafat a spus că şansa de a-l găsi în viaţă pe pilotul Mircea Crăciun este, cu fiecare zi care trece, tot mai mică. El a precizat că dacă planorul nu va fi găsit în urma căutărilor, Jandarmeria Montană şi Salvamont vor avea "o misiune continuă ca pe toate traseele pe care le fac, oricând sunt pe munte, să verifice şi planorul respectiv".

Mircea Crăciun, care a dispărut cu planorul în 6 august, după ce a decolat din Masivul Postăvarul, este considerat cel mai bun pilot de planor de distanţă din România, el pregătindu-se pentru a atinge un record mondial de 1.000 de kilometri în zbor liber.

Planorul era închiriat de la o firmă din străinătate de către Mircea Crăciun, care îl testa pentru prima dată după asamblare. Aeroclubul Braşov l-a ajutat să se înalţe pentru a-şi lua zborul din Masivul Postăvarul.

Comandantul Aeroclubului Braşov, Stelian Cojocaru, spunea, în 6 august, că atunci când a fost tractat de pe Aerodromul Ghimbav, pilotul Mircea Crăciun a spus că intenţionează să zboare aproximativ două-trei ore, fiind vorba despre un zbor de "verificare după asamblare", potrivit unui comunicat de vineri al ROMATSA.

Procurorii Parchetului Curţii de Apel Braşov s-au sesizat din oficiu, pe rolul acestei unităţi constituindu-se din 6 august un dosar penal cu privire la faptul că în aceeaşi zi planorul, care a decolat fără un plan de zbor la ora 12.30, a dispărut, iar pilotul, singura persoană aflată la bord, nu a mai contactat reprezentanţii Aeroclublului Ghimbav sau familia şi nu a mai revenit la bază.

ROMATSA anunţa că Mircea Crăciun a folosit ultima dată telefonul mobil joi, la ora 13.06, în timp ce traversa staţiunea Predeal.

De asemenea, sursa citată menţiona că, potrivit reglementărilor în vigoare, pentru zborul în această clasă de spaţiu aerian nu este obligatorie depunerea unui plan de zbor, iar pilotul poate obţine informaţii la cerere.

"Acesta nu a intrat în legătură radio cu ACC Bucureşti sau cu compartimentul de informare a zborurilor pentru a solicita informaţii. Pe ecranele radar nu au existat niciun fel de informaţii primite de la transponderul planorului. Potrivit relatărilor comandantului Aeroclubului Braşov, acesta a fost în legătură radio numai cu conducătorul de zbor de la Aerodromul Ghimbav. Prima informaţie referitoare la eveiment a fost primită de către ROMATSA de la comandantul Aeroclubului Braşov joi, la ora 21.39", se mai arăta în comunicatul citat.

Ministerul Transporturilor investighează motivele pentru care dispariţia planorului a fost anunţată cu întârziere, aparatul de zbor decolând joi la amiază de la Ghimbav, iar autorităţile au fost anunţate după nouă ore că nu a revenit la bază.

Planorul pilotat de Mircea Crăciun zbura într-o zonă de clasa G, adică spaţiul aerian liber, iar pilotul era singurul responsabil cu navigaţia şi cu păstrarea legăturii cu organele de trafic, a declarat, pentru MEDIAFAX, directorul general al Aeroclubului României, George Rotaru.

Directorul general al Aeroclubului României a spus că, potrivit legislaţiei în vigoare, reprezentanţii Aerodromului Ghimbav nu aveau obligaţia de a monitoriza zborul planorului pilotat de Mircea Crăciun, întrucât era un zbor privat, pentru care s-a asigurat doar tractarea, după aceea pilotul comandant fiind singurul responsabil de menţinerea legăturii cu organele de trafic.

George Rotaru a mai spus că Aeroclubul României face o cercetare internă în acest caz.