Ministerul Apărării Naţionale a ridicat interdicţia de zbor pentru elicopterele IAR-330 Puma, după ce comisia care a anchetat aterizarea forţată a unui astfel de aparat al Bazei 90 Transport Aerian, după fisurarea unei pale a elicei, a concluzionat că defecţiunea ar fi fost din fabricaţie.
Ministrul Apărării, Mircea Duşa, a fost întrebat de jurnalişti, duminică, la Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzii, care sunt concluziile echipei de la Forţele Aeriene care a verificat incidentul cu un elicopter de la Baza 90 Transport Aerian, care a aterizat forţat după fisurarea unei pale a elicei, scrie MEDIAFAX.
"Un elicopter de la Baza 90, constatând comandantul navei că există o anumită trepidaţie a elicopterului, a aterizat. S-a constatat o defecţiune la o pală, s-a numit o comisie de la Forţele Aeriene care evaluează aceste defecţiuni. S-a rezolvat, două-trei zile au fost ţinute la sol, până comisia de anchetă ne-a prezentat concluziile. S-a descoperit o defecţiune la o pală, care se pare că e din fabricaţie", a spus Duşa.
La rândul său, şeful Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul Laurian Anastasof, a declarat că interdicţia de zbor pentru elicopterele IAR-330 Puma "a fost ridicată".
La Baza 71 Aeriană Câmpia Turzii se desfăşoară exerciţiul bilateral româno-american Dacian Warhawk, la acesta asistând, duminică, şi ministrul Mircea Duşa.
O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene a făcut verificări în cazul unui incident în care a fost implicat un elicopter IAR-330 Puma al Bazei 90 Transport Aerian, care a aterizat forţat după ce s-a fisurat o pală a elicei, toate elicopterele de acest tip fiind oprite la sol.
Într-un comunicat de presă transmis joi, reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale (MApN) spuneau că marţi, în timpul unui zbor de antrenament, echipajul unui elicopter IAR-330 Puma al Bazei 90 Transport Aerian a sesizat vibraţii peste limita normală şi a acţionat conform procedurilor în vigoare.
"După aterizare, în urma verificărilor s-a constatat fisurarea unei pale a elicei anticuplu. Niciun membru al echipajului nu a fost rănit", preciza MApN.
O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene a anchetat circumstanţele producerii incidentului, iar elicopterele IAR-330 au fost oprite de la zbor până la stabilirea cauzelor incidentului, adăuga sursa citată.
Potrivit Forţelor Aeriene Române, modelul IAR-330 a fost proiectat la mijlocul anilor '60 ca să îndeplinească misiuni de transport mediu. Destinat Armatei Franceze, a fost construit sub licenţă la Braşov, cu numele IAR-330 Puma, iar primul zbor al prototipului a avut loc în 15 aprilie 1965.
Conform datelor de pe site-ul MApN, aparatul IAR-330 PUMA are 15 metri lungime, 4,6 metri înălţime, iar instalaţia de forţă este formată din două motoare turbopropulsoare TURMO IV B, cu o putere de 1400 CP fiecare. Poate atinge o viteză maximă de 263km/h, altitudinea maximă de zbor este de 4800 m, iar distanţa maximă de zbor este de 550 km. Echipajul unui astfel de elicopter are 3 membri, iar capacitatea este de 16 pasageri.
Elicopterul IAR-330 Puma permite executarea zborului în condiţii de vizibilitate redusă pe baza instrumentelor de la bord, are pilot automat SFIM 137A, radio VHF/UHF, ADF, VOR/DME, radar Doppler de navigaţie.
Forţele Aeriene Române au modernizat 24 de aparate IAR-330 Puma în varianta IAR-330 Puma SOCAT, destinat luptei antitanc, iar ultimul aparat din acestă serie a fost livrat la începutul anului 2005.
În ultimii ani, au avut loc patru accidente în care au fost implicate elicoptere IAR-330 Puma. Ultimul accident şi cel mai grav a avut loc în zona localităţii Mălâncrav, din judeţul Sibiu, în 21 noiembrie 2014, când un elicopter militar al Bazei Aeriene 71 Câmpia Turzii s-a prăbuşit într-o zonă împădurită. În urma accidentului, opt militari şi-au pierdut viaţa, iar alţi doi au fost răniţi.