Vineri este cea de-a 33-a zi în care Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) nu funcţionează. Platforma PIAS a funcţionat temporar, timp de câteva ore, săptămâna aceasta, însă în cea mai mare parte a timpului a fost nefuncţională. În noaptea de joi spre vineri, CNAS, instituţia responsabilă pentru funcţionarea sistemului, a făcut primul anunţ după două săptămâni de tăcere: o echipă mixtă formată din specialişti IT din sistemul de sănătate şi parteneri "lucrează pentru a remedia disfuncţionalităţile" începând din data de 25 iulie, adică abia din cea de-a 25-a zi de la izbucnirea crizei.

 

Practic, Casa de Asigurări de Sănătate admite, în comunicatul său, că lucrările de remediere a problemelor au început abia pe 25 iulie, adică în cea de a 25-a zi de la izbucnirea crizei fără precedent a plaformei PIAS - cea mai gravă avarie de la introducerea cardului de sănătate. CNAS îşi cere, de asemenea, scuze "pacienţilor şi furnizorilor de servicii medicale pentru problemele create de disfuncţionalităţile PIAS".

 

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, instituţia care răspunde de funcţionarea sistemului, nu mai făcuse niciun anunţ oficial pe această temă din data de 18 iulie, adică de exact două săptămâni, când spunea că se fac "teste finale" pentru repornirea sistemului.

 

"Lucrările pentru remedierea sistemului informatic sunt încă în desfăşurare", potrivit Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, care precizează că "începând din data de 25 iulie 2019, o echipă mixtă formată din specialişti IT din sistemul de sănătate şi parteneri care au contribuit la punerea în funcţiune a sistemului informatic lucrează pentru a remedia disfuncţionalităţile apărute la Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS)".

 

CNAS anunţă, de asemenea, că procedurile de achiziţie a mentenanţei necesare pentru toate componentele PIAS "sunt în curs de elaborare, urmând să fie postate în Sistemul de Achiziţii Publice SEAP în scurt timp".

 

CNAS susţine, de asemenea, că "în prezent, mare parte a acestor probleme a fost remediată, urmand ca în zilele următoare să fie identificate toate cauzele care au dus la blocarea sistemului, astfel încât să poată fi evitate în viitor problemele de funcţionare ale PIAS. Începând din data de 1 august 2019, echipa mixtă monitorizează funcţionarea sistemului şi intervine pentru rezolvarea punctuală a problemelor depistate".

 

"Până când specialiştii nu vor rezolva integral problemele sistemului informatic, pentru a evita situaţiile în care furnizorii de servicii medicale se află în imposibilitate de a transmite serviciile medicale efectuate pentru a fi validate şi plătite, nu va fi declarată încetarea stării de indisponibilitate şi vor rămâne în vigoare derogările la termenele de raportare a serviciilor medicale", mai precizează reprezentanţii Casei de Asigurări de Sănătate.

 

Potrivit CNAS, pentru luna iunie 2019, "toţi furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate au primit contravaloarea serviciilor efectuate, urmând ca în perioada următoare să se efectueze regularizări. Perioada de raportare a serviciilor medicale efectuate în luna iulie este 1-10 august, iar plata acestora va fi efectuată începând cu data de 25 august, conform clauzelor contractuale".

 

"1 august 2019 ( pâna la orele 18:20), în prima zi de raportare a serviciilor medicale efectuate pe luna iulie, la nivel naţional au fost încărcate online în sistem 10.111 raportări, faţă de 2.483 raportări încărcate pe toată perioada lunii iulie 2019", mai precizează CNAS.

 

Conducerea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate a avut, pe 31 iulie, o întâlnire cu reprezentanţi ai Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, "cu care a discutat o serie de măsuri care ar putea contribui la reducerea birocraţiei în cabinetele de medicină primară şi la creşterea timpului acordat consultaţiei pacientului în cadrul vizitei la medicul de familie. De asemenea, Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, va avea întâlniri şi cu alte organizaţii profesionale din domeniul sănătăţii, pentru identificarea unor soluţii care pot contribui la creşterea calităţii actului medical", potrivit CNAS.

 

De asemenea, "în data de 1 august, conducerea CNAS a avut o întâlnire cu preşedinţii - directori generali ai caselor judeţene de asigurări de sănătate, în care s-a analizat modul de funcţionare a sistemului informatic la nivel judeţean, de la demararea lucrărilor de remediere, situaţia încheierii actelor adiţionale la contractele cu furnizorii de servicii medicale până la finalul anului, precum şi măsurile necesare pentru derularea în condiţii optime a activităţii caselor judeţene".

 

Preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov: Dar de când contează pacienţii?

 

"'Aniversăm' o lună de când PIAS, adică Platforma informatică de asigurări de sănătate este indisponibilă. Sigur că din partea CNAS avem un comunicat pe 10 că nu merge din 5, dar doamna ministru însăşi a afirmat de câteva ori ca PIAS nu merge de la 1. Bun, am înţeles, avem comunicat de start avarie, stăm liniştiţi, avem siguranţa legală că serviciile medicale vor fi validate în momentul în care avaria va fi declarată rezolvată. Dar au rămas în suspensie câteva probleme foarte importante", spunea în urmă cu două zile Sandra Alexiu, medic de familie şi preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov.

 

De ce probleme se lovesc medicii de familie, conform Sandrei Alexiu:

 

"1. Raportarea serviciilor medicale efectuate în luna iunie, care nu s-a putut face peste tot, deci nici facturarea acestor servicii. Casele locale au găsit, în marea lor majoritate, soluţii temporare, (facturare pe estimare, stornare când se rezolvă etc), sunt însă colegi care NU au putut raporta şi nici factura. Ce facem cu ei? Cum îşi întreţin cabinetele?

 

2. S-au semnat contracte adiţionale până la finalul anului, ca iar nu a fost în stare CNAS să facă normele la timp, deci de mâine alte distracţii, aceste contracte trebuie reînnoite în sistemul informatic. Dacă aceasta reînnoire nu se poate face, ce facem cu pacienţii de mâine? Cum îi vom putea consulta, trimite, trata? Nu avem un răspuns de la CNAS încă. Poate nu au încă un nou purtător de cuvânt? Mda, greu de găsit...

 

3. Din 1 august începe nebunia raportării serviciilor medicale pentru luna iulie. Medicii sunt disperaţi, nu ştiu dacă serviciile medicale care nu au putut fi validate (ca PIAS indisponibilă, remember...) vor fi luate în calcul şi plătite, fiindcă nu s-au ridicat filtrele si oricât încerăm să validăm servicii, fie ziua fie noaptea, când mai scapă unele, nu se validează sau se validează cu erori. Nu avem această certitudine, CNAS nu a făcut până la acest moment precizari oficial. E linişte în secţiunea comunicate, conferinţă de presă cu noua conducere ioc..."

 

Sandra Alexiu mai spunea că "Şi pentru cine are dileme, nu, nu merge, e la fel de beteagă ca pe 1 iulie si zău că nu cred că ar mai trebui să tăcem! În România medicii de familie fac gărzi de noapte ca să valideze servicii în sistemul informatic prost făcut şi fără mentenanţă, aşa se înţelege aici aplicarea directivelor internaţionale privind Asistenţa Medicală Primară. Acces la sănătate şi acoperire universală? Dar de când contează pacienţii aici?"

 

Sistemul IT din sănătate, lăsat fără servicii de mentenanţă la bazele de date Oracle

 

"Există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanţă, anunţa la începutul săptămânii trecute ministrul Sănătăţii, Sorina Pintea.

 

Sorina Pintea mai spunea atunci că "în cursul zilei de astăzi se va face o procedură de achiziţie în regim de urgenţă pentru servicii de mentenanţă a bazei de date pentru sistemul informatic al cardului de sănătate, care să asigure o perioadă tampon", până la încheierea unui contract pentru servicii de mentenanţă pe termen mai lung. Potrivit ministrului Sănătăţii, "există fapte de natură penală" în legătură cu faptul că baza de date a sistemului a fost lăsată fără servicii de mentenanţă, iar un raport pe această temă va fi trimis la DNA.

 

HotNews.ro a investigat cum a ajuns CNAS să rămână fără mentenanţa Oracle, esenţială pentru întreg sistemul IT şi a descoperit o situaţie incredibilă.

 

Cu o mentenanţă expirată în decembrie 2018 şi fără personal IT specializat în tehnologia Oracle, CNAS a lansat în ianuarie o procedură simplificată de achiziţie pentru 6 luni a acestor servicii. Luna trecută, procedura a fost anulată.

 

 

 

 

Sursa:www.m.hotnews.ro