Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a anunţat că viitoarea taxă pe care proprietarii de autovehicule o vor plăti se va aplica nu doar autovehiculelor mai vechi de zece ani, ci tututor maşinilor poluante.

 

Potrivit ministrului, viitoarea taxă va avea mai multe componente, care nu vor intra în vigoare concomitant, de la 1 ianuarie 2019, scrie News.ro.

 

Aşa cum am spus de nenumărate ori, nu este vorba de o taxă de poluare, sau timbru de mediu sau o altă denumire care să includă cuvântul taxă. În schimb, am susţinut şi susţin în continuare că poluatorul plăteşte şi nu numai în cazul emisiilor de CO2, şi în cazul deşeurilor şi în celellate cazuri, cel care poluează trebuie să plătească. În interiorul grupului de lucru din care fac parte specialişti ai Ministerului Mediului, Administraţiei Fondului de Mediu, ai RAR-ului, Ministerului Transporturilor, Finanţelor (...) au în cercat să găsească o formă finală consultând cei doi producători de autovehicule din România şi cei care în decursul anilor au reuşit să ne îndrume fiind specialişti în domeniu şi care la ora actuală au diverse firme de consultanţă, astfel încât să nu găsim o formă a unei eventuale contribuţii pe care cetăţeanul ar trebui să o plătească atunci când emisiile de CO 2 ar trebui depăşite, când cilindreea folosită la autovehicul are o anumită capacitate care poate s producă emisii şi norma de poluare. Forma finală se apropie. De dorim ca pentru a putea să fie implementată această contribuţie nu va însemna o singură componentă, cu mai multe componente, să aibă loc şi informare a cetăţenilor, şi poate includerea în acest program a unei perioade de graţie pentru acomodare, pentru informare şi să poată da posibilitatea cetăţenilor să poată, într-un timp mai scurt sau mai lung, să ia o decizie cu propriul autovehicul care este mai vechi e zece ani care poluează şi în felul acesta să le dăm posibilitate să îşi achiziţioneze un autovehicul nepoluant„, a spus Graţiela Gavrilescu luni, la Ploieşti.

 

Aceasta a precizat că forma finală a acestei ”contribuţii„ va fi „pe componente„ care nu vot intra toate în vigoare de la 1 ianuarie 2019, iar taxa se va aplica tuturor autovehiculelor poluante, nu doar celor mai vechi de zece ani.

 

Întrebată care este poziţia Ministerului Mediului în ceea ce priveşte autovehiculele alimentate cu motorină, Gavrilescu a spus că o decizie în acest sens „trebuie să fie luată făcându-se o dezbatere foarte largă” şi nu „într-un timp foarte scurt”.

 

Profit.ro scria luna trecută că noua "taxă auto" va fi achitată, începând de anul următor, în funcţie de elemente care generează emisii de poluanţi în atmosferă, respectiv capacitatea cilindrică, norma de poluare şi emisiile de CO2.

 

Un grup de lucru format din reprezentanţii mai multor ministere analizează două variante, care reintroduc indirect vechea taxă auto.

 

Prima variantă presupune introducerea unei "componente de mediu" în taxa achitată periodic la ITP, în timp ce a doua variantă prevede includerea acestei componente în impozitul datorat pentru mijloace de transport, potrivit unui document oficial analizat de Profit.ro.

 

Ambele cazuri sunt inspirate de practici din alte state UE, respectă principiul "poluatorul plăteşte" şi sunt raportate la venitul mediu al românilor.

 

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. Ea a suferit numeroase modificări până în 2012 când taxa a fost suspendată până la finalul aceluiaşi an, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.

 

Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.

 

Timbrul de mediu pentru autovehicule face parte din cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017.

 

 

 

 

Sursa: www.incont.stirileprotv.ro