Profesorii care au gândit subiectele de bacalaureat au fost puşi în dificultate de candidaţi. Un enunţ incomplet le-a dat bătăi de cap celor care au dat test la informatică. Paradoxal, olimpicii au răspuns corect, dar soluţia nu a fost acceptată, pentru că nu era ca în baremul de corectare. În faţa valului de reclamaţii, Ministerul Educaţiei a schimbat grila de evaluare, ca să fie punctată şi varianta la care nu se gândiseră dascălii.
„În enunţul problemei se vorbeşte despre graf, "graf orientat", ori grafurile orientate sunt de două feluri. Nu specifică aici că ar fi vorba de un anumit tip de graf”, spune Dana Rentea, mama unui candidat la bacalaureat.
Enunţul ambiguu i-a provocat pe candidaţii obişnuiţi cu încercările olimpiadelor intenaţionale. Au găsit o cale de rezolvare, diferită însă de cea din barem şi în consecinţă, nepunctată. Drept pentru care sesizările au curs.
„Nişte copii care ştiu mai mult decât programa. Le spui: nu-ţi folosi toate cunoştinţele?! Cei care concep subiectele sunt incapabili să dea niste enunţuri fără echivoc. În momentul ăla s-a produs o revelaţie la minister, mă gândesc, şi au zis: "ups, noi la asta nu ne-am gândit". Ori aşa ceva nu e permis”, spune Dana Rentea.
Ministerul Educaţiei susţine că subiectele au fost formulate pe baza materiei predate la cursuri şi că numai olimpicii le puteau rezolva în alt mod decât cel descris în barem. Profesorii de informatică sunt însă de altă părere şi poate argumentul lor a contat când autorităţile au decis să puncteze ambele variante.
„Răspunsul corect poate să fie a sau b potrivit baremului actualizat”, spune Cătălina Toma, purtător de cuvânt la Ministerul Educaţiei.
Nu este prima dată când elevii străluciţi dau bătăi de cap profesorilor-corectori. Anul trecut, un băiat de clasa a opta din judeţul Dolj a fost depunctat la olimpiada judeţeană de matematică pentru că a rezolvat o problemă în afara modului descris de barem. După intervenţia Ministerului Educaţiei, a primit punctaj maxim şi s-a calificat la faza naţională.