Fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin, şi-a prezentat ultimul bilanţ şi a făcut precizări cu privire la viitoarea taxă auto. În câteva luni, imediat ce legislaţia va fi gata, va începe o inventariere a tuturor maşinilor din România, a declarat Constantin.

Mai exact, fiecare maşină care trece pe la centrele pentru Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) ar putea primi un stick în funcţie de norma de poluare. Constantin a spus că vor fi mai multe stickere colorate şi numerotate, în funcţie de norma de poluare Euro, de la 2, cea mai poluantă, până la 6. De asemenea, sticker-ul „0” corespunde maşinilor electrice, nepoluante.

Una dintre propuneri era ca fiecare primărie, în funcţie de gradul de poluare, să-şi stabilească mai multe zone pentru care se impun taxe maşinilor care vor să circule prin locurile respective. Ar putea exista taxe de o zi şi abonament pe o perioadă mai mare. Ministrul a mai spus în urmă cu aproximativ o lună că trebuie create şi sisteme care să permită plata taxei prin SMS sau mijloace electronice.

Prin această măsură, Guvernul încearcă să oprească avalanşa de maşini second-hand care a lovit România de la începutul anului, după ce timbrul de mediu a dispărut.

Cele mai multe maşini sunt aduse din afara ţării şi sunt foarte vechi. Potrivit unei statistici, vârsta medie a parcului auto este 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie din Uniunea Europeană.

Situaţia s-ar putea complica şi mai mult, în condiţiile în care, înainte de eliminarea timbrului de mediu, specialiştii spuneau că până în 2020, vechimea medie a parcului auto va ajunge la 14 ani.

O statistică realizată pentru 2015 arăta că în România sunt 1,2 milioane de maşini care au peste 20 de ani şi peste 2,5 milioane care au peste 12 ani.

Anul trecut s-au înmatriculat aproape 95.000 de maşini noi, cu 16,95% mai mult faţă de 2015 şi peste 297.000 de maşini second hand, cu 19% mai multe faţă de anul precedent.

Aproximativ 60% dintre maşinile second hand care se află la vânzare în România au defecţiuni care necesită reparaţii costisitoare, arată un studiu efectuat de InspectorAuto.ro, o platformă online prin care se poate verifica istoricul unei maşini.

Cele mai multe maşini SH cu probleme sunt cele care sunt aduse în ţară cu mai puţin de 2.000 de euro. Practic, acestea sunt aduse de la „fiare vechi” din ţări precum Germania.

„Odată eliminat timbrul de mediu, orice barieră împotriva acestor fiare vechi vândute la preţ de automobile dispare, aşa că singurul filtru rămâne vigilenţa clienţilor şi verificarea temeinică înainte de cumpărare”, declară fondatorul InspectorAuto.ro, Mihai Cune.