Legea care prevede ca toate supermarketurile să aibă 50% produse româneşti a fost adoptată de Camera Deputaţilor, care este cameră decizională, cu 293 de voturi „pentru”. Legea va intra în vigoare după ce va fi publicată în Monitorul Oficial.
Comercianţii ameninţau cu închiderea unor magazine, dacă această lega va trece de Parlament în forma actuală. Ei spuneau că activitatea unor unităţi poate fi suspendată, dacă nu respectă actul normativ.
În plus, reprezentanţii marilor magazine spun că termenele scurte pentru plata mărfurilor cumpărate de la producători şi costurile pentru operarea schimbărilor le-ar putea afecta afacerile.
Potrivit legii, cel puţin jumătate din produsele vândute trebuie să fie româneşti. Mai exact, „comercianţii — persoane juridice autorizate au obligaţia ca pentru categoriile carne, ouă, fructe, legume, miere de albine, produse lactate şi de panificaţie să achiziţioneze aceste produse în proporţie de cel puţin 51% din volum de marfă pe raft, corespunzător fiecărei categorii de produse, provenite din lanţul scurt de aprovizionare. Excepţie fac comercianţii cu o cifră de afacere de până la 2 milioane de euro, echivalentă în lei. Metodologia de desfăşurare a acţiunilor privind lanţul scurt de aprovizionare se aprobă prin hotărâre de Guvern”.
Kaufland, Carrefour, Lidl, Metro şi Auchan au avut fiecare vânzări de peste un miliard de euro anul trecut. Toate aceste borne au fost atinse în 2015, an în care TVA-ul la alimente a scăzut, iar consumul a crescut puternic. Au fost condiţii pe care marile magazine au ştiut să le exploateze mult mai bine decât cele mici.
Digi 24