România este cel de-al treilea stat european, după Marea Britanie şi Franţa, în care funcţionează Unitatea de Informaţii despre Pasageri prin care autorităţile au acces rapid la lista celor care călătoresc cu avionul, companiile aeriene fiind obligate să transmită aceste date necesare pentru pentru prevenirea, detectarea, investigarea şi urmărirea penală a infracţiunilor de terorism sau împotriva siguranţei naţionale.

„Înfiinţarea acestei unităţi a presupus definirea structurii, a procedurilor de funcţionare, a protocoalelor de colaborare instituţionale, a dotării cu echipamente hardware şi nu în ultimul rând elaborarea cadrului legislativ naţional”, se arată într-un comunicat al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, instituţia care are în subordine Unitatea Naţională de Informaţii despre Pasageri (UNIP).

Noua structură va avea acces rapid la listele cu pasageri înainte ca aceştia să se îmbarce în aeronave. Astfel, vor putea fi făcute verificări despre persoane care sunt căutate de autorităţi sau, în situaţia în care există un potenţial criminogen, să poată fi prevenit.

”Transmiterea datelor PNR în format PNRGOV este obligatorie, urmând a fi aplicate sancţiuni contravenţionale pentru transportatorii care nu respectă obligaţiile legale”, se mai arată în comunicatul citat.

Implementarea aplicaţiilor a durat aproximativ doi ani, fiind necesară gândirea unui format de transmiterea datelor care să fie aplicat în toate statele membre ale Uniunii Europene. Bugetul total al proiectului a fost de 324.487 euro, din care contribuţia Uniunii Europene de 134.071 euro şi contribuţia naţională fiind de 190.307 euro, incluzând TVA şi valoarea de depreciere a echipamentelor.

”La momentul actual sunt conectaţi la UNIP un număr de 28 transportatori, fiind procesate zborurile de intrare şi ieşire în/din România pentru un număr de 86 de destinaţii UE şi 18 Non-UE”, mai arată Poliţia de Frontieră în comunicat.