14% dintre români merg lunar la cumpărături în mall şi numai 1,7% din populaţie merge la bibliotecă pentru a citi, arată "Barometrul de Consum Cultural" publicat, luni, de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC).
Muzică
Consumul de muzică specifică activităţii filarmonicilor cunoaşte valori foarte mici pentru populaţia generală a României. 80,6% dintre respondenţi au declarat că nu merg la astfel de evenimente, iar 15,2% afirmând că "merg mai rar". Procentul non-consumatorilor este mai mare în rândul femeilor, 0,5%, faţă de 0,9% bărbaţi care merg săptămânal la filarmonică.
În cazul operei şi operetei, situaţia consumului este similară cu cea a filarmonicii. Asemenea evoluţiei înregistrate în cinematografe, segmentul "non-consumatorilor" de operă şi operetă a scăzut în ultimii 10 ani cu aproximativ 10 procente. În cazul operei şi operetei, bărbaţii sunt cei care se arată mai interesaţi să meargă o dată la 2-3 luni (0,8%) în raport cu femeile care aleg opera lunar (0,5%).
Teatru
În ceea ce priveşte teatrul, numărul "non-consumatorilor" a scăzut în ultimii 10 ani cu aproximativ 14%, fiind vorba de cea mai mare scădere înregistrată în rândul unei forme de consum cultural public pentru care s-au cules date.
Merg într-o mai mare măsură la teatru femeile, persoanele tinere cu vârsta de până la 34 de ani şi cele cu un nivel mai ridicat de educaţie. La fel ca în cazul majorităţii tipurilor de consum cultural public, persoanele din mediul rural sunt dezavantajate în ceea ce priveşte participarea la viaţa culturală. Indiferent de mediul de rezidenţă, bărbaţii aleg să meargă la teatru o dată la 4-6 luni (8,8%), în timp ce 5,8% dintre femei merg lunar, 5,2% - o dată la 2-3 luni, iar 5,3% - o dată la 4-6 luni.
Festivaluri
Pe de altă parte, consumul cultural public practicat cu ocazia evenimentelor de tip festival cunoaşte valori bune pe segmentele "o dată la 2-3 luni" şi "o dată la 4-6 luni".
8,1% dintre respondenţi merg de aproximativ patru ori pe an la acest tip de evenimente, iar 11,4%, de aproximativ două ori pe an. Este important de menţionat că variabila nu diferenţiază în ceea ce priveşte tipul de festival (muzică, film, teatru) şi nici modalitatea de acces (cu plată sau gratuit).
În cazul festivalurilor, şi bărbaţii şi femeile participă mai degrabă o dată la 4-6 luni, cifrele fiind de 12,4%, respectiv 10,5%.
Cinematograf
În anul 2014, din populaţia analizată la nivel naţional, 5,7% a mers cel puţin o dată pe lună la cinematograf. Prin comparaţie cu anul 2005, segmentul de "non-consumatori" este mai mic în cazul bărbaţilor decât în cel al femeilor, 58% în comparaţie 67,2%.
Situaţie de aşteptat, ţinând cont de diferenţele de acces la infrastructura de distribuţie şi venituri, în mediul rural, fracventarea cinematografelor cunoaşte valori mult mai mici, mai exact aproape 75% dintre respondenţi nu merg deloc să vizioneze filme în sălile de proiecţie.
Bibilioteci
Nici în cazul bibliotecilor situaţia nu este îmbucurătoare. Astfel, la nivelul populaţiei generale, în 2014, 79,2% dintre respondenţi nu au mers în sălile de lectură pentru a citi. Din rândul celor care accesează ofertele bibliotecilor se evidenţiază persoanele mai degrabă tinere, până în 34 de ani, şi cu un nivel mai ridicat de educaţie, cel puţin liceu.
În cazul consumului de cărţi de la biblioteci, cei mai mulţi bărbaţi preferă să meargă săptămânal (0,7%) sau mai rar (13,5%), faţă de cele mai multe femei care merg o dată la 4-6 luni (5,6%) sau mai rar (10,6%).
Muzee
Activitatea de vizitare a muzeelor şi expoziţiilor cunoaşte o scădere a procentului celor care sunt total absenţi, cu o valoare mai mică decât în cazul cinematografului, operei şi teatrului, respectiv 6%.
Chiar dacă a înregistrat o scădere mai mică a numărului de "non-consumatori", segmentul acestora este inferior celorlalte cazuri menţionate. Astfel, vizitarea spaţiilor expoziţionale este reprezentată mai bine în cazul categoriilor "o dată la 2-3 luni" (5,2%) şi "o dată la 4-6 luni" (10,6%).
Plimbări, sport şi cumpărături
De asemenea, 8,4% dintre respondenţi merg în excursii cel puţin o dată pe lună, plimbările prin parcuri şi zone verzi sunt preferate cu o frecvenţă săptămânală de 18,5% dintre cei chestionaţi şi doar 5% dintre cei intervievaţi practică sport de întreţinere o dată pe săptămână.
Pe de altă parte, mersul la cumpărături în centrele comerciale de tip "mall" se păstrează printre preferinţele populaţiei generale în materie de petrecere a timpului liber, 13,7% făcând lucrul acesta cel puţin o dată pe lună.
"Barometrului de Consum Cultural" a fost realizat prin analizarea răspunsurilor a 1.260 de persoane, cu o eroare maximă tolerată de +/- 2,8%, la un nivel de încredere de 95%, informează Mediafax.
Românii preferă mallurile în detrimentul bibliotecilor şi teatrului
17 martie 2015

Din aceeaşi categorie:
Bani de grădiniţă pentru copiii din familii sărace
(30 septembrie 2015)
562 vizualizări
Percheziţii în cinci judeţe la persoane suspectate că au livrat către instituţii mobilier urban fără acte de provenienţă
(14 septembrie 2017)
639 vizualizări
Fostul ofiţer SRI, Daniel Dragomir, condamnat definitv în România pentru corupţie, s-a predat autorităţilor italiene la Bari / Îl vor preda italienii sau va avea soarta lui Săvulescu?
(4 februarie 2021)
57 vizualizări
Andrei Baciu: Trendul situaţiei epidemiologice se încadrează în al patrulea scenariu, de unde şi posibilitatea de a avea, pe baza acestei predicţii, chiar 1.500 de cazuri pe zi, la vârful acestui val 4, care poate să vină spre sfârşitul lunii septembrie
(27 iulie 2021)
14 vizualizări
Peste 700 de mii de români îşi sărbătoresc ziua numelui de Sfântul Andrei
(30 noiembrie 2013)
130 vizualizări
ANPC a interzis sloganul ”preţuri Dr. Max de mici”. Comisarii susţin că e o practică incorectă, compania sugerând că are cele mai mici preţuri, fapt care nu a putut fi dovedit
(17 februarie 2023)
68 vizualizări
Bărbat în vârstă de 75 de ani acuzat că şi-a omorât şi tranşat concubina !
(21 iunie 2019)
156 vizualizări
Poliţia Română anunţă că Radu Mazăre va fi adus în ţară pe 20 mai.
(15 mai 2019)
54 vizualizări
Eşecul ştirilor oficiale. Câţi oameni au murit cu adevărat de Covid-19 în România?
(9 iunie 2021)
23 vizualizări
Transfăgăraşanul va fi închis luni, la intervale regulate, pentru filmarea unui spot publicitar
(24 septembrie 2017)
40 vizualizări
Valeriu Gheorghiţă, despre noua schemă de vaccinare completă anti-Covid-19. Câte doze va conţine şi cum se va administra
(17 decembrie 2021)
28 vizualizări
Ministrul de Interne recomandă instituţiilor publice şi private să ia în calcul ca angajaţii să lucreze de acasă
(10 martie 2020)
166 vizualizări
CNA interzice reclamele pentru exploatarea Roşia Montană
(15 octombrie 2013)
110 vizualizări
ÎCCJ: Persoanele care au dobândit titlul de doctor după 1 ianuarie 2010 au dreptul la sume compensatorii
(27 noiembrie 2016)
39 vizualizări
Percheziţii pentru destructurarea unei grupări de trafic de migranţi, la Arad şi Timişoara
(13 mai 2019)
33 vizualizări
Ultima oră! Tratamentul cu Favipiravir, aprobat de Guvern. Cum se poate obţine acasă medicamentul folosit în tratarea formelor uşoare şi medii de Covid-19
(5 octombrie 2021)
27 vizualizări
Cântăreţul Victor Socaciu va fi înmormântat la Cornu, în Prahova
(30 decembrie 2021)
134 vizualizări

Oamenii de stiinta germani au descoperit cea mai veche branza din lume. E

Jocurile de noroc arată la fel în întreaga lume, însă dacă te uiți pe hartă, ai
Ia zi, Bulă, obişnuieşti să fumezi?
Bulă: – Mmm… Aşa şi aşa…
– Dar cât înseamnă „aşa şi aşa”?
– Mmm… Păi cam 4 pachete pe zi.
– Dulciuri mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam 5 ciocolate pe zi.
– Sărat mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Cam o solniţă pe zi pun în mâncare.
– Grăsimi mănânci? – Mmm… Aşa şi aşa…
Cam un kil- două de slană pe zi…
– Prăjit mănânci?
– Mmm… Aşa şi aşa… Pe zi… Cam câte o omletă de 4 ouă şi cartofi prăjiţi, asezonaţi cu cârnaţi
.– Aha… Dar de băut, bei? – A, da! De băut, beau!



„Omul cel mai fericit e cel care-i face fericiţi pe cât mai mulţi oameni.” — Denis Diderot
Curs valutar
2 aprilie 2024

EURO = 4.9705 RON


USD = 4.6276 RON


GBP = 5.8148 RON

Top articole