Un tren suspendat de mare viteză, după modelul celor din China sau Japonia, şi Someş navigabil. Sunt două dintre cele mai îndrăzneţe proiecte la care autorităţile din Cluj-Napoca visează de aproape patru decenii. În acest an, au trecut şi la fapte - au alocat bani pentru studii care să arate că este nevoie de aceste proiecte. Realizarea lor nu va fi deloc ieftină. Un kilometru de cale de rulare pentru tren costă 14 milioane de euro.
Un astfel de tren ar putea circula prin Cluj-Napoca. Cândva, într-un viitor. În viziunea autorităţilor locale, linia ferată suspendată la 12 metri înălţime ar uni cel mai mare cartier al oraşului cu zona industrială. Dar investiţia în proiectul care pare desprins dintr-un film SF nu este una la îndemână. Proiectul este estimat la 168 de milioane de euro. Primăria nu se descurajează - a alocat în acest an primul milion de lei, pentru studii.
Ideea nu este nouă. Despre construcţia unui monorail s-a discutat şi în 1978. Dar proiectul, prea scump şi la vremea aceea, a fost abandonat în favoarea dezvoltării reţelei de tramvaie, mult mai ieftină.
Conform Planului Urbanistic General aprobat de autorităţile clujene la începutul anului, râul Someş va deveni navigabil, până în 2020.