Elevii cu cerinţe educaţionale speciale au dreptul să fie şcolarizaţi în unităţi de învăţământ de masă, special şi special integrat, în funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, iar cei integraţi în învăţământul de masă au aceleaşi drepturi ca orice elev, potrivit Regulamentului şcolar al MECS.

Prevederile fac parte din Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar, elaborat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECS) şi publicat în Monitorul Oficial.

Documentul mai prevede că includerea elevilor în clase cu cerinţe educaţionale speciale, în urma diagnosticării abuzive pe diverse criterii, cum ar fi rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, apartenenţă la o categorie defavorizată, se sancţionează conform prevederilor legale.

În funcţie de tipul şi gradul de deficienţă, elevii cu cerinţe educaţionale speciale pot dobândi calificări profesionale corespunzătoare.

Copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă beneficiază de asistenţă socială constând în asigurarea alocaţiei zilnice de hrană, a rechizitelor şcolare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei şi a încălţămintei, în cuantum egal cu cel pentru copiii aflaţi în sistemul de protecţie a copilului, şcolarizaţi în unităţile de învăţământ special sau de masă.

De aceleaşi drepturi beneficiază şi copiii/tinerii cu cerinţe educaţionale speciale, şcolarizaţi în alt judeţ decât cel de domiciliu, care pot primi şi cazare gratuită în internate sau în centrele de asistare pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale.

Pentru elevii cu cerinţe educaţionale speciale, cu boli cronice sau nedeplasabili din motive medicale, se poate organiza învăţământ la domiciliu sau pe lângă unităţile de asistenţă medicală, mai prevede regulamentul.