Preţurile carburanţilor au ajuns la un record în ultimele zile. Un litru de motorină a depăşit 9,30 lei/l iar unul de benzină 8,70/l. Peste 20 de state din Uniunea Europeană au luat măsuri în privinţa preţurilor mari de la pompă. de la scăderea unor taxe şi până la plafonarea preţurilor.

Preţurile cresc necontrolat, iar cei mai mulţi, inclusiv autorităţile, dau vina pe război.  Şi totuşi ce soluţii s-ar putea găsi? Statul are de unde să taie, sunt de părere unii analişti.

"Guvernul are câteva tipuri de venit. Unul este din TVA şi atunci cu cât preţurile sunt mai mari TVA-ul pe care statul îl colectează de la noi, toţi cei care alimentăm, care cumpărăm, care consumăm, este mai mare, şi o bună parte din preţul la combustibil, la benzină şi la motorină, se duce pe accize către statul român", explică Ilan Laufer, fost ministru.

O soluţie trebuie găsită. Prognozele pentru viitor nu sunt foarte optimiste.

"Nu mă aştept să avem nişte reduceri semnificative de preţ. Această structură de plăţi din România va păstra preţul carburantului ridicat. Eu cred că la anul devreme n-o să avem preţuri la pompă sub 8 lei sub nicio formă. Deci, partea asta de de cost destul de ridicat o să ţină cel puţin 6, 9 poate 12 luni de acum încolo", afirmă analistul economic Bogdan Mugescu.

Românii aşteaptă un colac de salvare de la guvern. Între timp, sunt peste 20 de state care au luat măsuri în privinţa preţurilor la carburanţi.

De exemplu, în Olanda, Irlanda sau Polonia s-a redus acciza, în Polonia s-a redus şi TVA-ul la pompă, Austria a majorat cu 50% subvenţiile pentru cei care fac naveta, iar Slovenia a fixat preţurile la 1, 50 de euro litru de benzină şi 1,54 de euro litrul de motorină.

În România, măsuri s-au luat, deocamdată, doar pentru transportatori, care primesc o subvenţie de 50 de bani pentru fiecare litru de combustibil.